کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

تاکید موسوی بر اجماع بر قانون اساسی

میرحسین موسوی، گفته است که اجماع برسر قانون اساسی، راه‌حل مشکلات، بیرون آمدن از تفرقه و ایجاد اصلاحات در کشور است.
موسوی، که از او با عنوان نخست‌وزیر دوران جنگ نام برده می‌شود، درمصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری «جماران» تاکید کرده است که می‌تواندر قانون اساسی هم تجدیدنظر کرد.
اشاره او به تجدیدنظر در قانون اساسی در سال 68 است که در اصل 177 این قانون شرایط بازنگری در قانون اساسی پیش‌بینی شده است.
موسوی اعلام کرده است: نظام باید مشکلات همه مردم را حل کند یا این‌کهدر جاهایی که نمی‌تواند کاری بکند، مردم را قانع سازد، از تکنولوژیهسته‌ای تا سیاست‌های اقتصادی و کارآمدی، مردم از این نظام انتظار دارند.
این نامزد معترض به نتیجه انتخابات اخیر، تاکید کرده است که اگر دولتدر مسائل مختلف کارآمد نباشد مردم برنمی‌تابند و اعتراض می‌کنند.
وی در این مصاحبه با تاکید بر سفارش‌های بنیانگزار انقلاب اسلامی،آیت‌الله خمینی، هشدار داده است «عدم کارآمدی به‌طور قطع به سلب مشروعیتنظام ختم می‌شود.»
موسوی در توصیف اوضاع امروز ایران با اشاره به «نگرانی بنیانگزارانقلاب در منشور برادری»، به این نکته اشاره کرده که جامعه دچار کرختیجذام‌وار شده است.
بنیانگزار انقلاب اسلامی، آیت‌الله خمینی، در تاریخ 10 آبان 1367 بافرستادن پاسخی معروف به «منشور برادری» به نامه محمدعلی انصاری، درموردمفتوح بودن باب اجتهاد در حکومت اسلامی، اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌ها راطبیعی دانسته بود.
موسوی کرختی جذام‌وار را چنین توضیح داده است « وقتی می‌بینیم افرادیکه برای نظام دل می‌سوزانند و چیزی از نظام نمی‌خواهند و حرفشان هم بازگشتبه قانون اساسی و اصول است و ما راحت آنها را مورد هتاکی قرار می‌دهیم وحتی مثلا به آقای کروبی حمله فیزیکی می‌کنیم ، باید بدانیم که یک کرختیاساسی پیدا کرده‌ایم.»
وی با اشاره به منشور برادری تاکید کرده است که تحمل، مدارا وآزاداندیشی بخشی از اعتقادات دینی کشور است که هیچ تناقضی با قانون اساسیندارد.
آیت‌الله خمینی در منشور برادری تاکید کرده بود «با تبادل افکار واندیشه‏هاى سازنده مسیر رقابت‌ها را از آلودگى و انحراف و افراط و تفریطباید پاک نمود».
موسوی با تاکید بر این که حاشیه نظام پررنگ‌تر از متن آن شده، بهحاشیه‌راندن مدیرانی که در کشور خدمت کرده‌اند، روحانیون، مراجع، برخیدولتمردان و هنرمندان را «علامت خطر» نام برده است.
وی با تاکید بر حفظ ضرورت وحدت در جامعه براساس توصیه بنیانگزار انقلاباسلامی، حفظ وحدت را در گرو اجرای متوازن قانون اساسی دانسته است.
بنیانگزار انقلاب اسلامی در منشور برادری تاکید کرده بود «من باز سفارشمى‏کنم کشور ما در مرحله بازسازى و سازندگى به تفکر و به وحدت و برادرىنیاز دارد.»
موسوی با تاکید بر ضرورت رعایت آزادی‌، شوراها، اصل عدم تجسس و مسئلهقومیت‌ها، تاکید کرده است که اجرای این اصول منطبق با قانون اساسی است وسلیقه‌ای نیست.
وی درمورد شیوه تفسیر حاکمیت در رابطه با قانون اساسی و اهمیت جهت‌گیریمردم و روشنفکرها، بازهم به اندیشه بنیانگزار انقلاب اسلامی صحه گذاشته وگفته است که آزادی جزو حقوق گرفتنی است که مردم باید دنبال کنند.
نخست‌وزیر دوران جنگ تاکید کرده است که مطالبه مردم از حاکمیت و تفسیرروشن‌اندیشانه حاکمیت از قانون اساسی به نحوی که به ملت کمک کند، راه حلمشکلات است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر