کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۴, جمعه

اعتبار اسکناس‌های «مخدوش» تا 17دی

بانک مرکزی اعلام کرد اسکناس‌هايی که بر روی آن نوشته ، مهر و يا هر گونه علامت اضافه وجود داشته باشد از 17 دی ماه اعتبار ندارد.
ابراهیم درویشی، مدير کل ريالی و نشر بانک مرکزی، به واحد مرکزی خبر گفت که دارندگان اسکناس‌های مخدوش شده بايد هر چه سريع‌تر شخصا با مراجعه به شعب بانک ملی در سراسر کشور نسبت به تعويض اسکناس‌های خود اقدام کنند.
درویشی در توجیه این درخواست بانک مرکزی، تاکید کرد که نوشتن هرگونه مطلب به روی اسکناس‌ها موجب می‌شود ضرايب ايمنی اسکناس‌ها مخدوش شود و امکان تشخيص اسکناس‌های جعلی از اصلی از بين برود.
وی اسکناس را ثروت ملی دانست و گفت: سالانه تا هفتصد ميليون برگ اسکناس در کشور امحا و با هزينه 30 ميليارد تومان اسکناس‌های نو چاپ و جايگزين آنها می‌شود تا به سهولت در اختيار مردم قرار گيرد.
بانک مرکزی در شرایطی اسکناس‌های نوشته‌دار و علامت‌دار را بی اعتبار اعلام کرده که مخالفان دولت پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم از اسکناس به عنوان وسیله‌ای برای انتشار شعارها و ابزاری برای بیان اعتراض‌های خود استفاده کرده‌اند.
پس از انتخابات 22 خرداد و در پی سرکوب اعتراض‌ها به این انتخابات، ایجاد محدودیت برای خبررسانی روزنامه‌ها و فیلترکردن سایت‌ها، معترضان برای بیان اعتراض خود، شعارها و نشانه‌ای را در اعتراض به نتیجه انتخابات و رویدادهای پس از آن بر روی اسکناس‌ها نوشتند.
ثبت تصاویر ندا آقاسلطان، سهراب اعرابی (از کشته‌شدگان پس از انتخابات) و نشانه‌هایی از جنبش سبز و نوشتن شعار مرگ بر دیکتاتور، از نمونه‌هایی است که پس از انتخابات روی اسکناس‌های کشور دیده شده است.
خبرگزاری فرانسه در بازتاب این تصمیم بانک مرکزی نوشت: بانک مرکزی ایران در شرایطی برای بی‌اعتباری اسکناس‌های شعارنوشته مهلت تعیین کرده که بسیاری از معاملات در ایران به صورت نقدی انجام می‌شود، این کشور تحت تحریم‌های بانکی آمریکا و سازمان ملل است و کارت‌های اعتباری بین‌المللی در ایران قابل استفاده نیست.
گفتنی است در 20 مهرماه رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، درخواست حذف اسکناس‌هایی را مطرح کرده بود که به‌ گفته او، روی آنها شعارهای «ضدانقلابی» نوشته شده است.
مرتضی طلایی نیک از مسئولان بانک مرکزی خواسته بود که در اطلاعيه‌ای به مردم اعلام کنند از پذيرفتن اسکناس‌هايی که برروی آنها شعارها و پيام‌های خاص ضد انقلاب نوشته‌شده، خودداری کنند.
با توجه به میزان کاربرد پول نقد در کشور و الزام مردم به بازرسی اسکناس‌ها و خودداری از قبول اسکناس‌های شعارنویسی شده، احتمال دارد مهلت تعیین شده ازسوی بانک مرکزی عملی نباشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر