کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

جداسازی کتب درسی دختران و پسران از 9 سالگی

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که در 9 سالگی کتب درسی بین دختران و پسران متفاوت خواهد شد.
حمیدرضا حاجی بابایی درباره تغییرات جدید در سیستم آموزشی افزود: مقام معظم رهبری به تحول بنیادین در آموزش و پرورش تاکید کردند و این یعنی ما باید ساختار آموزش و پرورش را تجهیز کرده و در کتب درسی و شیوه تربیت دانش آموزان تحول ایجاد کنیم.
او که در روز دوشنبه در همایش استانداران سراسر کشور سخن می‏گفت اظهار داشت که که در نظام آموزشی جدید تا سن هفت سالگی تعلیم و تربیت کودک براساس بازی خواهد بود و از پایان دوره ابتدایی، کتاب‌ها به سمت تخصصی سوق پیدا می كنند و در دوره متوسطه نیمه تخصصی می شوند.
حاجی بابایی اضافه کرد: مجموعه‌ای با عنوان «فلسفه تعلیم و تربیت» تهیه شده است، که آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داده‌ایم و در قالب آن سند ملی آموزش و پرورش تهیه می‌شود كه به عنوان یك سند راهبردی و عملیاتی مبنای تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش خواهد بود.
حاجی بابایی همچنین به تغییرات جدید در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در این طرح که براساس وضعیت آموزش و پرورش در 110 کشور پیشرفته دنیا پی ریزی شد، نظام آموزش و پرورش دو دوره 6 ساله شده است.
بر اساس این طرح در این طرح دوره ابتدایی یکسال افزایش می یابد و کتب درسی نیز براساس سن دانش آموز تعیین می شود.
حاجی بابایی تاکید کرد که «برخی کارهای حاشیه ای آموزش و پرورش باید به متن برگردد» و افزود: مطابق اصل 30 قانون اساسی و بنا به دستور رئیس جمهور، پیش دبستانیها و مهدکودکها باید در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.
جداسازی جنسیتی در کتاب‏های درسی، موافقان و مخالفان
بحث تفاوت کتاب‌های درسی دختران و پسران پیش از این هم مطرح شده بود و کارشناسان آموزشی نسبت به این مساله واکنش‏های زیادی نشان داده بودند.
استدلال مدافعان این طرح این بود که « کتاب‌های درسی دختران و پسران باید به طور جداگانه و براساس نیازهای فردی آنان تنظیم و نگاشته شود.»
بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سال گذشته گفته بود: «آنچه در گفته‌های وزیر آمده این بود که برخی توانایی‌ها در دختران هست که در پسران دیریاب است. آیا نباید نسبت به تعجیل بلوغ در دختران بازخوردی در کتاب‌های درسی نشان داد؟ این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد. برخی شواهد نشان می‌دهد باید در برنامه‌ها برخی درس‌های خاص را پیشتر از پسران برای دختران تعریف کرد.»
ظاهرا علی احمدی وزیر آموزش و پرورش قبلی در مورد کوتاه کردن مدت تحصیل دختران سخن گفته بود. وی گفته بود که «چون دختران زودتر از پسران بالغ می‌شوند باید زودتر به مدرسه بروند.»
مخالفان چنین طرح‏های بر این باور هستند که هرگونه تفکیک جنسیتی در سیستم آموزشی مصداق نوعی تبعیض است و باید جلوی آن را گرفت.
شیرزاد عبداللهی کارشناس آموزشی در این باره گفته بود که «تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی نمی‌تواند مبنای تعیین سیستم آموزشی باشد.»
او افزوده بود: تجربه امروز آموزش و پرورش مدرن این را نشان می‌دهد که دختران و پسران تفاوت معناداری از نظر هوش و استعداد تحصیلی و از نظر تربیت‌پذیری ندارند به گونه‌ای که مثلا مفهومی را دختران سه چهار سال زودتر از پسران متوجه بشوند یا پسران بعضی مطالب را دیرتر یاد بگیرند. این سخنان تنها به این دلیل است که می‌خواهند دوره تحصیلات دختران را کوتاه کنند و شاید اینگونه بشود دختران را زودتر برای ازدواج و تشکیل خانواده آماده کرد.
عبداللهی اجرای چنین طرح‏هایی را غیر ممکن خوانده بود و تاکید کرده بود که خانواده‌های ایرانی و حتی خانواده‌های مذهبی هم زیر بار اجرای چنین تبعیض‌ها و تفاوت‌هایی بین دختران و پسرانشان نمی‌روند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر