کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۷, جمعه

درخواست ایران برای غرامت جنگ جهانی

روز گذشته رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از دکتر احمدی نژاد درخواست كرد تا موضوع خسارات وارده به ايران در جنگ جهاني دوم از طريق مراجع بين‌المللي نظير سازمان ملل پيگيري شود.
به گزارش پارسینه ؛در نامه حمید بقایی که در دولت دهم جانشین اسفندیار رحیم مشایی شده است، آمده است:احتراما همانگونه كه مستحضر مي‌باشيد در سوم شهريور 1320 و در خلال جنگ جهاني دوم، متفقين شامل آمريكا، روسيه و انگليس، بيطرفي كشورمان را در جنگ نقض نموده و ايران را به مدت حدود 5 سال به اشغال خود درآوردند. در جريان اين تهاجم سنگين شماري از سربازان و مردم عادي كشته و مقادير متنابهي از ادوات نظامي (كه جزء اموال و داراييهاي ايران محسوب مي‌شدند) از بين رفت. همچنين در مدت اشغال ايران، راه‌آهن، جاده‌ها، اسكله‌ها و بنادر كشور و زيرساختهاي مهم براي ارسال آذوقه، اسلحه و مهمات به روسيه مورد استفاده آنان قرار گرفت و نقش و اهميت ايران تا به آن‌جا بود كه در كنفرانس تهران لقب پل پيروزي به ايران دادند.
در مقابل، سهم كشورمان از اين اشغال جز ويراني، مشكلات اقتصادي، قحطي، بيماري، زيانهاي مالي و معنوي و تحميل رژيم سرسپرده‌ پهلوي بر ايران نبود.حال با توجه به حجم خسارات مادي و معنوي وارده به ايران پيشنهاد مي‌گردد كميته‌اي متشكل از دستگاه‌هاي ذيربط تشكيل تا با بررسي اسناد و مدارك موجود حجم خسارات وارده را به منظور تعيين ميزان غرامت مشخص نموده تا از طريق مراجع بين‌المللي نظير سازمان ملل نسبت به تاييديه حقوق ملت ايران اقدام شود.
برخی گمانه ها حاکی از این است که ایده این نامه به مهندس اسفندیار رحیم مشایی مربوط باشد و طرح این موضوع در شرایط کنونی از نظر طراحان آن نوعی "بازکردن جبهه جدید علیه غرب" و تلاش برای "برهم زدن و به چالش گرفتن نظم ناشی از جنگ جهانی دوم" باشد و شاید ایده "گرفتن غرامت بابت اشغال ایران در جنگ جهانی دوم" در آغاز دولت دوم احمدی نژاد جایگزینی برای طرح موضوع "هلوکاست" باشد که چهار سال اول دولت محمود احمدی نژاد کاملا تحت الشعاع آن قرار گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر