کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

پیشنهاد تازه ایران به اعراب

یک مقام مصری اعلام کرد که علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، پیشنهاد جدیدی برای حل‌وفصل تنش با کشورهای عربی منطقه به حسنی مبارک، رییس‌جمهور مصر داده است.
این مقام مصری که نامش فاش نشده، به خبرگزاری فرانسه گفت که لاریجانی پیامی را ازسوی رهبری ایران درمورد «نحوه‌ی تعامل میان ایران و کشورهای عربی» به مبارک داده و مبارک برای بحث درمورد این پیشنهاد با متحدان خود، به خلیج فارس سفر کرده است.
وی بدون ذکر جزئیات تاکید کرد: این پیام نگرش جدید ایران برای حل‌وفصل موضوعات مهم در منطقه را نشان می‌دهد.
رییس‌جمهور مصر روز یکشنبه در قاهره با لاریجانی، رییس مجلس و مشاور آیت‌الله خامنه‌ای، به مدت دوساعت دیدار و گفت‌وگو داشت که چنین نشستی پس از قطع روابط میان دو کشور در سال‌های پس از انقلاب کم‌سابقه بوده است.
لاریجانی برای شرکت در نشست «کمیته بازنگری و اصلاح اساسنامه اتحادیه‌ بین‌المجالس کشورهای اسلامی» به مصر سفر کرده است.
سفر مبارک به منطقه
حسنی مبارک که روز دوشنبه بدون اعلام قبلی وارد منطقه خلیج فارس شد، قرار است از امارات متحد عربی، کویت و عربستان سعودی دیدن کند.
براساس این گزارش، سلیمان عواد، سخنگوی مبارک، اعلام کرد که رییس‌جمهور مصر در گفت‌وگو با مقام‌های این سه کشور عربی، پیشنهاد لاریجانی را مورد بحث‌ و تبادل نظر قرار می‌دهد و راه‌هایی را برای «جلوگیری از خطرات مقابله غرب و ایران در منطقه» بررسی می‌کنند.
خبرگزاری مصری «منا» هم اعلام کرد که در گفت‌وگوی مبارک و رهبران اعراب منطقه موضوع هسته‌ای ایران مورد بحث قرار می‌گیرد.
روابط ایران و مصر 
تحلیلگران می گویند کشورهای عربی متحد آمریکا در خاورمیانه که عمدتا حاکمان سنی مذهب دارند، از قدرت گرفتن ایران شیعه در منطقه و برنامه هسته‌ای آن به‌شدت نگران بوده‌ و مخالف حمایت ایران از حزب‌الله و حماس هستند.
این در شرایطی است که لاریجانی گفت‌وگو با مبارک را «سازنده و بسیار خوب» عنوان کرد و تاکید کرد که تهران قصد ندارد با حمایت از حماس، نقش میانجی‌گری مصر میان حماس و حزب‌الله را تضعیف کند.
به گفته کارشناسان منطقه، کشورهای عربی خاورمیانه نگران هستند که اگر اسرائیل و آمریکا به اقدام نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران متوسل شوند، منطقه دچار بی‌ثباتی خواهد شد.
این کشورها درعین حال نگران هستند که واشنگتن در گفت‌وگو با ایران، می‌تواند امتیازهایی به تهران بدهد که قدرت منطقه‌ای ایران را در مقایسه با قدرت منطقه‌ای اعراب، تقویت خواهد کرد.
پس از آن‌که مصر به محمدرضا پهلوی، شاه برکنارشده ایران، پناهندگی کرد، روابط تهران و قاهره قطع شد اما ایران در سال‌های اخیر تلاش کرده روابط دوجانبه برقرار کند.
محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته از برقراری روابط مجدد میان مصر و ایران سخن گفت و پیشنهاد بازکردن سفارت تهران در قاهره را مطرح کرد.
این در شرایطی است که مصر می‌گوید روابط میان دو کشور در شرایطی عادی خواهد شد که ایران از دخالت در امور داخلی کشورهای عربی دست بردارد. اگرچه ایران این سخنان را ادعاهای نادرست عنوان کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر