کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۶, یکشنبه

همزمان با تهران عزاداری شب عاشورای حسینی در اصفهان نیز به خشونت کشیده شد

یکی از شاهدان عینی در این زمینه به "روز" گفت: از ظهر این طور شایع شده بود که آیت الله طاهری بعد از نماز مغرب و عشا به مسجد اعظم می روند. ما نیز به سمت این مسجد راه افتادیم و زمانی که رسیدیم، تعدادی مامور به صورت پراکنده در اطراف مسجد حضور داشتند. با این وجود نزدیک ساعت 7:30 مردم بسیاری در مسجد اعظم جمع شده بودند و همانطور که برنامه عزاداری و نوحه خوانی در مسجد در جریان بود بیرون مسجد شروع به دادن شعارمرگ بر دیکتاتور کردند. ده دقیقه نگذشته بود که ماموران ریختند داخل مسجد و به متولیان مسجد گفتند که یا بلندگو را خاموش و مسجد را تخلیه کنید یا اینکه خود ما اینکار را خواهیم کرد. مسئولین مسجد هم به خاطر جلوگیری از درگیری در مسجد ابتدا قسمت آقایان را تخلیه کرده و بعد با ایجاد یک زنجیره انسانی تا سر خیابان مسجد، زنها را بدرقه کردند که آسیبی نبینند و ماموران درب مسجد را بسته و اطراف مسجد را محاصره کردند.

این شاهد عینی افزود: مردم در مقابل جلوی مسجد جمع شده و شروع به شعار دادن کردند که به یکباره ماموران به مردم هجوم آوردند و با سنگ ، باتوم، چماق، گاز اشک آور و اسپری فلفل به جان مردم افتادند. در اثر حمله وحشیانه مامورین جمعیت در خیابان حسین آباد محله علی آباد و خیابان ارتش پخش شدند و دامنه درگیری افزایش پیدا کرد و مردم هم با پرتاب سنگ جواب مامورین را می دادند، اما ماموران پرتاب تعدادی گاز اشک آور مردمی که دور هم جمع شده بودند را پراکنده کردند و افرادی که جدا شده بودند را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دادند و با کتک سوار مینی بوس هایی که سر خیابان مسجد اعظم پارک شده بود می کردند.

به گفته این شاهد عینی، مرتب به تعداد مامورین اضافه می شد و چون موقع شلیک گاز اشک آور مردم مجبور به دویدن و فرار کردن می شدند و جمعیت از هم می پاشید، هم شدت ضرب و شتم و هم تعداد بازداشت شدگان زیاد بود.

به گفته این شاهد: در این فاصله خیلی از کسانی که مضروب می شدند به خانه های محل پناه می بردند و خیلی از منازل هم دربهای پارکینگ و حیاط شان را باز گذاشته بودند که موقع حمله ماموران، مردم به خانه های آنها پناه ببرند حدود ساعت 9 بود که فضا به شدت ملتهب بود اما از میزان درگیریها کاسته شد و جمعیت کم کم پراکنده شدند. اما تا ساعت 10 خیابان مسجد اعظم و تمامی کوچه های منتهی به آن توسط مامورین بسته شده بود و سرتاسر حسین آباد و ارتش، مملو از نیروهای نظامی و گارد ویزه و لباس شخصی بود.

همزمان خبرنگار "روز" از اصفهان گزارش داده است که حدود ساعت 9:5 دقیقه مسولان مسجد از مسول نیروهای انتظامی حاضر در محل اجازه گرفته و در مسجد را باز کردند تا غذاهای نذری را که برای شام هیات عزاداری تهیه شده بود قبل از فاسد شدن از آنجا  ببرند که با موافقت ماموران و با نظارت آنها، اجازه داده شد، غذاهای بسته بندی شده را خارج کرده و به یکی از محله های محروم شهر ارسال کنند.

گزارش خبرنگار "روز" می افزاید: در هنگام انتقال غذاها از مسجد به کامیونتی که حاضر بود، نیروهای نظامی درخواست کرده اند که از این غذاهای نذری  به ماموران گارد ویژه و لباس شخصی های حاضر در محل داده شود که این امر با مخالفت شدید مسولان مسجد مواجه شده است.

این گزارش از بروز درگیری در خیابان چهارباغ، همچنین شهدا حکایت دارد و فضای شهر به اصفهان به شدت امنیتی گزارش شده و حتی در خیابان های فرعی نیز، پر از مامور و نیروی نظامی است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر