کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۳۰, دوشنبه

روایت «کیهان» از آیت الله منتظری



آيت الله منتظري در سن 87 سالگي دارفاني را وداع گفت

آيت الله منتظري شنبه شب و در سن 87 سالگي دارفاني را وداع گفت. دكتر باهر پزشك معالج وي، ايست قلبي و تنفسي را علت فوت اعلام كرد.

آيت الله منتظري حدود 9 دهه قبل (سال 1301 شمسي) در خانواده اي مذهبي در نجف آباد به دنيا آمد، در 12 سالگي راهي حوزه علميه اصفهان شد و 7 سال بعد براي ادامه تحصيل راهي قم گرديد. ورود وي به قم از يكسو با جنگ جهاني دوم و از سوي ديگر با آزادي هاي نسبي كه به واسطه كنار رفتن رضاخان حاصل شده بود همزمان بود. در اين بين حوزه علميه قم كه يك دوره فشار سنگين را تحمل كرده بود فعاليت خود را سرعت، وسعت و عمق بخشيد. اين زمانه اي بود كه دوره مرجعيت آيت الله حائري يزدي-موسس حوزه- پايان يافته و دوره رياست عام آيت الله بروجردي آغاز شده بود.

آقاي منتظري در درس اصول آيت الله بروجردي شركت مي كرد و پس از طي مراحلي به درس خارج حضرت امام خميني(ره) وارد شد. او در اين دوران علاوه بر اينكه از درس حضرت امام سود مي جست به امام در مبارزه با رژيم طاغوت مدد مي رساند.

پبا آغاز مرجعيت حضرت امام و بالا گرفتن مبارزه، آقاي منتظري بارها متحمل حبس و تبعيد گرديد. او تا پيروزي انقلاب اسلامي بر تداوم راه حضرت امام استقامت ورزيد و يكي از چهره هاي شاخص دوران مبارزه بود.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي، وي با احراز رياست مجلس خبرگان قانون اساسي، نقش مهمي را در گنجاندن اصل مترقي ولايت فقيه در قانون اساسي ايفا كرد. سپس حضرت امام خميني، امامت جمعه تهران را به دنبال ارتحال آيت ا... طالقاني در شهريور 58 به او سپرد كه تا يك سال در اين سمت بود و پس از آن به قم مراجعت كرد. در اين دوره آقاي منتظري به شدت مورد بغض جريان نفاق و ليبرال ها بود كه او را به دليل تبعيت از مشي حضرت امام سرزنش مي كردند. در اين دوران محمد منتظري فرزند آيت الله منتظري در جنايت تروريستي 7 تير 1360 به دست گروهك منافقين به همراه آيت الله بهشتي به شهادت رسيد.

آقاي منتظري در سال 64 از سوي مجلس خبرگان به قائم مقامي رهبري انتخاب گرديد. در اين دوره منافقين و ليبرال ها به بيت آقاي منتظري نزديك شدند و از موقعيت و شخصيت ايشان سوءاستفاده مي كردند. براين اساس حضرت امام خميني(ره) درصدد برآمد آقاي منتظري را وادار به اصلاح بيت و دفتر و مراكز سياسي خود كند اما همزمان با تلاش حضرت امام(ره)، عوامل ياد شده نيز با ارائه اطلاعات غلط درپي ايجاد تقابل ميان وي و حضرت امام(ره) برآمدند و سرانجام هنگامي كه مهدي هاشمي- برادر داماد و رئيس دفتر آقاي منتظري- به جرم ارتكاب 11 فقره قتل عمد، شركت در درگيري هاي مسلحانه و چند اقدام خشونت آميز و مجرمانه ديگر، بازداشت و به اعدام محكوم شد، آيت الله منتظري متاسفانه به دفاع از او برخاست و دست مجرمان براي سوءاستفاده بيشتر از جايگاه ايشان بازتر و گسترده تر شد و سرانجام حضرت امام بعد از حدود چهار سال مدارا و تذكرات محرمانه و علني و مشاهده بي تاثير بودن اين مدارا در تاريخ 6/1/68 طي نامه شديداللحني آقاي منتظري را از قائم مقامي خود عزل فرمود.

آقاي منتظري پس از يك زندگي پر فراز و نشيب سياسي و تحمل سختي هاي فراوان و تدريس و تاليف كتب گوناگون فقهي از جمله در زمينه ولايت فقيه، سرانجام نيمه شب 29 آذر دنيا را وداع گفت و به ديدار حق شتافت.

در اين ميان احمد منتظري فرزند آقاي منتظري در مصاحبه با واحد مركزي خبر گفت پدرم وصيت كرده است كه تشييع جنازه اش به ميداني براي تشنج آفريني مخالفان نظام تبديل نشود.

مراسم تدفين وي امروز درقم برگزار مي شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر