کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

با بالارفتن سن، چین ‌و‌ چروک اطراف دهان زنان بیشتر از مردان می‌شود

تخصصان پوست تفاوت‌های جنسیتی را کشف کردند که نشان می‌دهد با بالارفتن سن، زنان دارای چین و چروک‌های بیشتر و عمیق‌تری در اطراف دهانشان در مقایسه با مردان درهمان سن می‌شوند.
دکتر فواد نهایی جراح پلاستیک شاغل در آتلانتای آمریکا و سردبیر «مجله جراحی زیبایی» در این زمینه گفت: مدت‌ها متخصصان این تفاوت را به عنوان یک واقعیت شاهد بودند ولی مطالعه جدید شواهد علمی غیر قابل تردیدی دراین باره فراهم کرده‌است.
دکتر ماشه کان ریاست «دانشکده جراحی پلاستیک، بازسازی و دست» در دانشکده پزشکی آترچت هلند که همکار این مطالعه است گفت که تفاوت‌های جنسیتی بیشتر مربوط به مقدار پیازهای مو، غدد چربی و نیز ارتباط‌های بین پوست و ماهیچه لبهاست.
دکتر نهایی که مطالعه او و همکارانش در شماره نوامبر- دسامبر 2009 «مجله جراحی زیبایی» منتشرشده‌است در این زمینه می‌گوید «ما همواره می‌دانستیم که پوست مردان به سرعت پوست زنان پیر نمی‌شود ولی آن‌چه نمی‌دانستیم و این مطالعه روشن کرد این است که یکی از دلایل عمیق‌بودن چروک در زنان این است که آن‌ها غدد عرق یا چربی کمتری دارند. غددی که با ساخت چربی همواری پوست را نگه‌می‌دارد و زنان چربی کمتری تولید می‌کنند تا از پوست آن ها حفاظت شود و آن را بدون چین و چروک نگهدارد.»
مطالعات پیشین در این زمینه روی تفاوت‌های زن و مرد در مناطق اطراف دهان تمرکز نکرده‌بودند.
زنان همواره بیشتر از مردان حاضرند اقداماتی انجام دهند که به کاهش چروک‌های این چنینی بیانجامد اما دقیقاً روشن نیست که علت این نگرانی زنها مربوط به این است که چگونه به‌نظر بیایند یا واقعاً چروک صورت آن‌ها بدتر از مردان است.
نویسندگان تحقیق حاضر پوست اطرف لب‌ بالا و بازسازی آن‌ را در اجساد مرد و زن مورد مطالعه قراردادند.
یافته‌ها چندین تفاوت کلیدی بین دو جنس نشان داد: غدد عرق اطراف دهان زنان کمتر از مردان است. زنان رگ‌های خونی کمتری دارند بنابراین خون کمتری در آن منطقه جریان دارد.
ماهیچه‌های اطراف دهان در زنان نزدیک‌تر به پوست است که می‌تواند پوست را بیشتر به داخل بکشد و چروک ایجاد کند. و اگرچه تعداد پیازهای مو در هر دو جنس مشابه ‌یکدیگر است اما غدد عرق مردان نسبت به پیاز موی‌ آنان بیشتر از زنان است که این خود در استراحت بیشتر پوست در سراسر دوران سالخوردگی نقش دارد.
از طرف دیگر دکتر ست تالر رییس جراحی پلاستیک دانشکده پزشکی میامی میلر با اشاره به نقش هورمون‌ها در فرایند پیری پوست زنان می‌گوید: تفاوت‌های جنسیتی زیادی در بهداشت و بیماری‌ها مربوط به استروژن‌هاست.
مثلاً زنان پس از یائسه‌گی جریان خون کمتری دارند و این امر به خصوص در ایجاد خطوط و شیارها نقش دارد. ضمناً آنان دچار کاهش چربی می‌شوند که مربوط به غدد عرق آن‌هاست.
از طرف دیگر گزارش شده که زنانی که در حال درمان هورمونی هستند درمقایسه با زنانی که هورمون استفاده نمی‌کنند چروک کمتری دارند.
چیزی که نویسندگان مقاله به آن اشاره نکرده‌اند تغییرات استخوانی است که در پیرشدن شدیدتر پوست سهم به سزایی دارد. دکتر جسی چیانگ مدیر همکار بخش تخصص زیبایی پوست در دانشگاه نیویورک در این زمینه می‌گوید با بالارفتن سن استخوان فک به کندی مواد خود را از دست می‌دهد و بنابراین استخوان آب می‌رود و این امر باعث شل شدن پوست می‌شود بنابراین در واقع هیچ داربستی برای پوست وجود ندارد که آن را مانند یک خیمه بالا نگهدارد. ضمناً بافت‌ها نیز با بالارفتن سن نازک‌تر می‌شوند.
به نظر دکتر چیانگ بسیاری از اعمال جراحی کنونی می‌تواند برخی از این تغییرات را کاهش دهد.
اما دکتر نهایی دراین باره چنین توصیه می‌کند: بهترین کاری که هر کس می‌تواند برای جوان‌نگهداشتن پوست خود انجام دهد اجتناب از سیگار کشیدن و آفتاب است و نیز مرطوب نگهداشتن پوست. او استفاده از مرطوب کننده‌ها و کرم‌های پوست را در این زمینه مفید ارزیابی می‌کند.
دکتر کان همکار دیگر این مطالعه نیز با اشاره به یافته‌های پژوهش حاضر، ایجاد صنعتی را در آینده پیش‌بینی می‌کند که به صورت‌های مختلف از جمله استفاده از هورمون‌های خاص، تفاوت‌های بین زن و مرد را بیشتر مدنظر قراردهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر