کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

استعفا در فرهنگستان هنر در اعتراض به برکناری موسوی

محمدمهدی حیدریان، معاون هنری فرهنگستان هنر در اعتراض به برکناری میرحسین موسوی، استعفا کرد.
حیدریان معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی بود و از دخالت دولت در سینما انتقاد می‌کرد.
پیش از کناره‌گیری محمدمهدی حیدریان از فرهنگستان هنر، رضا مرادی غیاث‌آبادی پژوهشگر و نویسنده هم در اعتراض به برکناری موسوی، با فرستادن نامه‌ای به رییس تازه فرهنگستان هنر، همکاری خود را با این فرهنگستان قطع کرد.
رضا مرادی غیاث‌آبادی صاحب آثاری در زمینه باستان شناسی و تاریخ نگاری است. او در نامه قطع همکاری با فرهنگستان هنر خطاب به علی معلم دامغانی، نوشت با توجه به برکناری میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر دیگر «انگیزه» و «تمایل قلبی» به همکاری با فرهنگستان را ندارد.
او در نامه خود از موسوی با عنوان «معمار و هنرمند توانا، معتمد هنرمندان ایران و صاحب آثار برجسته و فراوان در زمینه معماری و نگارگری» یاد کرد.
رضا مرادی غیاث‌آبادی همچنین از رییس تازه فرهنگستان هنر خواسته که طرح پژوهشی او را طرح‌های پژوهشی فرهنگستان کنار بگذارند.
روز نخست دی ماه، میرحسین موسوی با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی از ریاست فرهنگستان هنر ایران برکنار شد و علی معلم دامغانی را به عنوان جایگزین او معرفی کردند.
میرحسین موسوی از آغاز تاسیس فرهنگستان هنر به عنوان رییس آن انتخاب شده بود.
موسوی که نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری بود، پس از برگزاری انتخابات تاکنون به نتایج آن و سرکوب مردم اعتراض کرده و دولت را مسئول تقلب در انتخابات و رفتار خشونت‌بار نیروهای امنیتی با مردم دانسته است.
به همین دلیل، در ماه‌های گذشته به تدریج زمزمه برکناری موسوی از ریاست فرهنگستان هنر آغاز شد و محموداحمدی‌نژاد در حالی که در سفر استانی به شیراز رفته بود، عصر سه‌شنبه در میانه سفر به تهران بازگشت تا در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برکناری موسوی حاضر باشد.
احمدی‌نژاد پس از پایان جلسه شورای انقلاب فرهنگی و تصویب برکناری موسوی از فرهنگستان هنر، به شیراز بازگشت تا سفر استانی را پی بگیرد.
محمد بهشتی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر در مصاحبه با سایت کلمه، برکناری موسوی از ریاست فرهنگستان هنر را کاری سیاسی و در راستای دولتی کردن فرهنگستان خواند.
مجید مجیدی، کارگردان سینما و عضو پیوسته فرهنگستان هنر در واکنش به برکناری موسوی از فرهنگستان هنر گفت: نگاه فرمایشی به مقوله فرهنگ و هنر، فاصله میان هنرمندان و فرهیختگان با حاکمیت سیاسی را بیشتر می‌کند و اعتماد مردم نسبت به هر دو را سلب می‌سازد.
داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس هم در واکنش به این تصمیم دولت، اعلام کرد: همواره شاهد آن هستیم كه آقای احمدی‌نژاد در تلاش حذف رقبا و منتقدین خود حرکت می‌کند و با توجه به هجمه‌هایی که طرفداران دولت برعلیه موسوی شروع کرده بودند، مشخص بود که چنین اتفاقی می‌افتد.
قنبری هم گفت که بدون شک برکناری موسوی از فرهنگستان هنر، یک تصمیم سیاسی بوده است.
در واکنشی دیگر، سعید ابوطالب نماینده اصولگرای مجلس هفتم گفته است: به نظر می‌رسد آقایان اکنون به جان فرهنگ مملکت افتاده‌اند و قصد نابود کردن آن را دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر