کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

متن منشور کوروش ثبت ملی می‌شود

حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: متن منشور کوروش به عنوان نخستین منشور حقوق بشر، در استان فارس ثبت ملی می‌شود.
بقایی در این باره با اشاره به رویکرد فرهنگی دولت در دور جدید سفرهای استانی افزود: یکی از برنامه‌های سفر استانی هیئت دولت به استان فارس ثبت ملی متن منشور کوروش به عنوان نخستین سند حقوق بشر در فهرست میراث معنوی ایران است و متن این سند با حضور اعضای هیئت دولت در مراسمی ثبت ملی می‌شود.

وی با بیان این‌که استوانه منشور کوروش به زودی وارد ایران می‌شود، به تشکیل ستاد وی‍ژه و کمیته‌های تخصصی برای ورود، نگهداری و نمایش منشور کوروش در ایران اشاره و‌ اضافه کرد: ثبت این اثر معنوی و نمایش منشور کوروش در آینده نزدیک فرصتی دوباره و ارزشمند برای تکرار پیام صلح و دوستی ایران و ایرانیان برای جهانیان است.

منشور حقوق بشر کوروش که با نام استوانه کوروش نیز شناخته می‌شود، از جنس سفال و در سال 539 پیش از میلاد ساخته شده است.

دور تا دور این استوانه سفالین که 23سانتیمتر طول و 11سانتیمتر عرض دارد، در حدود40 خط به زبان میخی بابلی، فرمان‌های کوروش حک شده است.

منشور کوروش به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود و در سال1971، سازمان ملل متحد آن‌را به شش زبان رسمی منتشر کرد و بدلی از این منشور نیز در مقر این سازمان در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.

بر اساس توافقات میان سازمان میراث فرهنگی و موزه بریتانیا منشور کوروش 16ژانویه2010 مصادف با 26دی به ایران منتقل و برای 4ماه در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر