کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

سفر چند ساعته احمدی نژاد برای حذف مخالف

محمود احمدی نژاد دیشب از شیراز به تهران آمد تا در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت و میرحسین موسوی را، پس از دستکاری دراساسنامه فرهنگستان هنر که ماه گذشته انجام داده بود، برکنار کند. خبرگزاری فارس، ارگان حامی دولت هم به سرعت این خبر را به نقل از یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر روی خروجی خود قرار دادتا نشان دهد احمدی نژاد اقدامات عملی برای حذف مخالفان خود را آغاز کرده است. احمدی نژاد بعد ازاین کار بلافاصله به شیراز برگشت.

 محمد محمديان عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در این مورد به فارس گفته است: "اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه امشب(دیشب)  ميرحسين موسوي را از رياست فرهنگستان هنر بركنار و علي معلم دامغاني را جايگزين وي كردند".
فارس در خبر خود به رفت و آمد احمدی نژاد میان تهران و شیراز نیز اشاره کرده و نوشته است: "رئيس جمهور که صبح سه شنبه در دور سوم سفرهاي استاني به شيراز رفته بود امشب (سه شنبه شب )براي شرکت در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تهران آمد و بار دیگر به شراز بر گشت".

همچنین سایت خبرآنلاین گزارش داده است که بر اساس مصوبه دیشب شورای عالی انقلاب فرهنگی سه چهره نزدیک به دولت نیز به اعضای فرهنگستان علوم اضافه شدند. به گزارش خبرآنلاین، مهدی کلهر، مجتبی رحماندوست و جهانگیر الماسی به عضویت فرهنگستان هنر درآمدند.

 گفتنی است محمود احمدی نژاد مقدمات برکناری میرحسین از تنها سمت رسمی خود را بر اساس مصوبه مورخ  ١٦ آبان شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم کرده بود. در جلسه  ١٦ آبان شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده ٨ اساسنامه فرهنگستان هنر به گونه ای دستکاری شد که بر اساس آن رئيس فرهنگستان از ميان اعضاي فرهنگستان، به پيشنهاد رئيس جمهور و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با حکم وی براي يک دوره چهارساله انتخاب شود.

 پايگاه اطلاع رساني دولت درباره دستکاری دیگر مواد اساسنامه فرهنگستان هنر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته بود: "ماده ١٥اساسنامه فرهنگستان هنر، در جلسه ١٦ آبان شورای عالی انقلاب فرهنگی دستکاری شد که بر اساس آن افراد پيشنهادي براي عضويت در فرهنگستان به معرفي اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي يا خود فرهنگستان مربوطه و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي براساس ضوابط و معيارهاي علمي مصوب انتخاب مي شوند".

پایگاه اطلاع رسانی دولت دیگر دستکاری های صورت گرفته را نیز چنین توضیح داده بود: "بر اساس اين مصوبه، تغيير روساي مزبور به علل مختلف فوت، کناره گيري، عزل و استعفا قبل از پايان دوره نيز مطابق همين شيوه خواهد بود. بر اين اساس، انتخاب مجدد رئيس فرهنگستان بلامانع مي باشد.اين مصوبه از سوي رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است".

گفتنی است قبل از دستکاری اساسنامه فرهنگستان ها توسط محمود احمدی نژاد و هواداران وی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئيس فرهنگستان همواره براساس پيشنهاد مجمع عمومي و با تاييد رئيس جمهور انتخاب مي شد که این سنت پس از دستکاری، تبدیل به "توسط رئيس جمهور و بدون نظرخواهي از مجمع عمومي" شد.

 پیش از این مجمع عمومي فرهنگستان هنر طبق روال معمول با حضور ٣٠ تن از صاحب نظران و هنرمندان رشته هاي مختلف تشکيل مي شد. طبق ماده ١٦(قبل از دستکاری) اساسنامه فرهنگستان هنر، ٢٠ نفر از اين افراد به پيشنهاد شوراي هنر و تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ١٠ نفر از آنان توسط ٢٠ نفر تعيين شده مشخص مي شدند.

گفتنی است اين مصوبه در حالي در زمان تصویب اش در آبان ماه گذشته بر روی سایت دولت قرار گرفت که در وبگاه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به آن اشاره اي نشده بود، اما انتشار آن در سايت رسمي دولت به معني لازم الاجرا بودن مصوبه تلقی می شود  که اینک با برکناری میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر به اجرا  درآمده است.

فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي طبق مصوبه جلسه ٤٣٩ مورخ ٢٥/١٢/١٣٧٧ شوراي عالي انقلاب فرهنگي، به استناد بند ٢٤ قانون اهداف و وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي و در سال ٧٨ تشکيل شد و به امضاي سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور وقت و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد.

گفتنی است ماه گذشته و پس از رسانه ای شدن دستکاری اساسنامه فرهنگستان ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصرار محمود احمدی نژاد،  وی برای جلوگیری از متهم شدن به حذف رقیب و کینه توزی با میرحسین، يک حکم کلي براي فرهنگستان ها صادر کرد و تمامی فرهنگستان ها را مشمول این دستکاری در اساسنامه قرار داد؛هر چند معلوم بود که هدف نهایی وی از ایجاد این تغییرات در اساسنامه چیست.

یک منبع آگاه در این باره به خبرنگار روز گفت: "هدف اين مصوبه حذف رقيب سياسي محمود احمدي نژاد از عرصه اجتماعي بود زيرا اين مصوبه تنها راهکار احمدي نژاد براي دستيابي به مقصودش یعنی حذف میرحسین تلقی می شد".

 گفتنی است پیش از این برخی از اعضای فرهنگستان هنر نسبت به دستکاری اساسنامه توسط احمدی نژاد اعتراض کرده و آن را نقض استقلال فرهنگستان دانسته بودند؛ به طوری که مجید مجیدی، کارگردان و یکی از اعضای فرهنگستان هنر در این باره به سایت ایسنا گفته بود: "ما از اينکه فرهنگ سياسي مي شود دل خوشي نداريم زيرا بايد استقلال فرهنگستان حفظ شود و دولت در امور داخلي اداره فرهنگستان دخالت نکند". علي منتظري از دیگر اعضاي مجمع فرهنگستان هنر نیز درباره دستکاری در اساسنامه گفته بود: "حداقل انتظار ما از دولت اين بود که قبل از هرگونه تصميم گيري در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اعضاي فرهنگستان رايزني کند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر