کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

«شکارچی»، نماینده سینمای ایران در جشنواره برلین

فیلم سینمایی «شکارچی» به کارگردانی رفیع پیتز و تولید مشترک ایران و آلمان به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه جشنواره برلین ۲۰۱۰ معرفی شد.

در بخش رقابتی شصتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۶ فیلم شرکت خواهند کرد که برلیناله هفت فیلم اولیه این بخش را معرفی کرده است.
فیلم‌هایی از کشورهای اتریش، بوسنی و هرزگوین، ایران، آلمان، فرانسه، هند، ترکیه، بریتانیا و آمریکا در فهرست فیلم‌های بخش مسابقه این دوره برلیناله انتخاب شده‌اند که در این میان نام فیلم‌هایی از کارگردانان سرشناس سینمای جهان چون رومن پولانسکی و مارتین اسکورسیزی نیز به چشم می‌خورد.
فیلمنامه «شکارچی» بر اساس یکی از داستان‌های بزرگ علوی نوشته شده و با کمک ۵۰ هزار یورویی صندوق سینمای جهان جشنواره فیلم برلین با مشارکت موسسه آفتاب‌نگاران و شرکت توئنتی ویژن تولید شده است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مردی جوان از دست ماموران پلیس به یک جنگل می‌گریزد، اما در آنجا به دست دو مامور پلیس دیگر گرفتار می‌شود و آن‌ها در این جنگل که به یک هزارتو می‌ماند، گم می‌شوند.
رفیع پیتز، صبا یعقوبی، فاطمه علیجانی، علی مزینانی، شجاع‌الدین غنایی، ناصر مداحی، سعید حاج محمدی و حسن قلعه‌نوعی در «شکارچی» بازی می‌کنند.
به نظر می‌رسد آخرین اثر رفیع پیتز یکی از فیلم‌های مطرح در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر باشد.
گفتنی است شصتمین دوره جشنواره فیلم برلین ۲۲ بهمن تا دوم اسفند در شهر برلین، پایتخت برگزار خواهد شد.
رفیع پیتز و سابقه حضورش در جشنواره فیلم برلین
فیلم سینمایی «زمستان است» ساخته این کارگردان سینمای ایران در جشنواره فیلم برلین سال ۲۰۰۶ نامزد خرس طلایی شد و در جشنواره فیلم پالم اسپرینگز آمریکا در سال ۲۰۰۷ و جشنواره آرت فیلم اسلوواکی سال ۲۰۰۷ جایزه هیات داوران را گرفت.
«زمستان است» در جشنواره فیلم وایادولید اسپانیا در سال ۲۰۰۶ جایزه بهترین صدابردار و کارگردان را گرفت و از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری و صدابرداری شد.
این فیلم برداشتی آزاد از داستان بلند «سفر» محمود دولت‌آبادی است و نام آن از اشعار اخوان ثالث برگرفته شده است.
رفیع پیتز کارگردان ایرانی فرانسوی فیلم‌های «فصل پنجم» و «صنم» در پنجاه و نهمین دوره جشنواره فیلم برلین به عنوان یکی از داوران بخش فیلم‌های نخستین که به رقابت میان آثار نخستین فیلمسازان جوان می‌پرداخت حضور داشت.
در حالی که در دوره پیشین جشنواره برلین، منتقدان به انتخاب آثار ایرانی حاضر در جشنواره انتقاد داشتند رفیع پیتز در گفت‌و‌گویی عنوان کرده بود که در انتخاب فیلم‌های ایرانی صداقت وجود دارد.
وی در این گفت‌و‌گو با اشاره به اینکه سینماگران ایرانی نباید به نیت شرکت در جشنواره‌ها فیلم بسازند ساخت فیلم برای تماشاگران ویژه را نوعی محدودیت برای سینماگر دانسته بود.
او معتقد است که سینمای ایران زمانی مطرح شد که دغدغه شرکت در جشنواره‌های خارجی را نداشته است.
حضور سالانه سینمای ایران در جشنواره فیلم برلین
سینمای ایران در سال ۱۳۵۳ برای اولین بار با فیلم سینمایی «طبیعت بی‌جان» ساخته سهراب شهید ثالث خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی جشنواره فیلم برلین را به خود اختصاص داد.
گفته می‌شود پیش از این تاریخ نیز فیلم‌های «شب‌نشینی در جهنم» ساخته ساموئل خاچیکیان و موشق سروری و «شقایق سوزان» ساخته هوشنگ شفقتی نمایندگان سینمای ایران در جشنواره فیلم برلین بوده‌اند.
به نظر می‌رسد با نگاه ویژه برگزارکنندگان این رویداد مهم سینمایی به سینمای خاورمیانه و ایران از سال ۱۳۵۳ همواره نماینده‌ای از سینمای ایران در بخشی از این جشنواره شرکت داشته است.
در سال ۱۳۵۵ فیلم «باغ سنگی» به کارگردانی پرویز کیمیاوی دومین خرس نقره‌ای، در سال ۸۴ فیلم «آفساید» ساخته جعفر پناهی سومین خرس نقره‌ای، در سال ۸۶ فیلم «آواز گنجشک‌ها» ساخته مجید مجیدی چهارمین خرس نقره‌ای و در سال ۸۷ فیلم «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی پنجمین خرس نقره‌ای این جشنواره را برای سینمای ایران به دست آورد.
جشنواره فیلم برلیناله در کنار جشنواره فیلم ونیز و جشنواره فیلم کن از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی جهان به‌شمار می‌آید که در سال ۱۹۵۱ با نمایش فیلم «ربکا» ساخته آلفرد هیچکاک گشایش یافته است.
خرس طلایی و خرس نقره‌ای به عنوان نمادی از شهر برلین به برگزیدگان بخش‌های اصلی این جشنواره اهدا می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر