کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۵, شنبه

جان کری برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد

سخنگوی جان کری، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، خبر سفر این سناتور دموکرات به ایران را رد کرده است.
فردریک جونز گفته است که جان کری هیچ برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد.
علاالدین بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ایران هم اعلام کرد که تهران شایعات درمورد سفر سناتور جان کری به ایران را جدی نمی‌گیرد.
این نماینده مجلس تاکید کرد که سناتورهای آمریکایی چندین بار خواستار سفر به تهران یا مذاکره با نمایندگان مجلس ایران شده‌اند اما سیاست آنان درمورد ایران به‌ویژه در زمان دولت اوباما به هیچ‌وجه تغییر نکرده است.
عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس هم درمورد سفر جان کری به تهران گفت که این موضوع صحت ندارد و در حد بسيار پايين حتی صفر است.
اسماعیل کوثری به ایرنا گفته است: اما اين‌که جان کری در جای ديگری در بين تيم 1+5 (گروه هسته‌ای غرب) باشد، بحث ديگری است.
حمایت قبلی کاخ سفید از این سفر
دو روز پیش‌ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال خبرداد که سناتور جان کری قصد دارد به عنوان نخستین مقام آمریکایی بلند پایه پس از سه دهه به ایران سفر کند.
وال استریت ژورنال اعلام کرد که کاخ سفید با سفر سناتور کری به ایران مخالفتی ندارد و به نقل از یک مقام کاخ سفید نوشت: به‌نظر می‌رسد که این سفر رییس کمیته روابط خارجی سنا باید انجام شود.
این روزنامه درعین حال تاکید کرد که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، هنوز درمورد این که جان کری نماینده رسمی دولت آمریکا به ایران باشد، تصمیم نگرفته است و هنوز مشخص نیست که دولت ایران از سفر کری استقبال کند.
سناتور جان کری نخستین بار در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2004 در برابر سیاست‌های بوش نسبت به ایران موضع گرفت و مدعی شد که قاطعانه‌تر با ایران برخورد خواهد کرد.
خبر سفر جان کری به ایران در شرایطی گزارش شده است که دو روز پیش کاخ سفید به رییس دولت ایران هشدار داد که مهلت یک ساله تعیین‌شده برسر برنامه هسته‌ای یعنی پایان دسامبر 2009 را جدی بگیرد.
این خبر در شرایطی منتشر شده است که پرونده هسته‌ای ایران پس از مذاکرات ژنو و صدور قطعنامه شورای حکام شورای امنیت بر علیه ایران به جایی نرسیده و آمریکا و کشورهای غربی ایران را به تشدید تحریم‌ها تهدید کرده‌اند.
سابقه درخواست سفر به ایران
این نخستین بار نیست که جان کری خواستار سفر به ایران است و به‌نظر می‌رسد این امر باتوجه به برخی رویدادها ازجمله نامه تبریک احمدی‌نژاد به اوباما به مناسبت پیروزی او در ریاست جمهوری 2008 آمریکا و نامه اوباما به آیت‌الله خامنه‌ای، گمانه‌زنی سفر این سناتور آمریکایی به ایران را تقویت می‌کند.
سناتور کری در نخستین سفر خاورمیانه‌ای خود در سمت رییس کمیته روابط خارجی سنا از تمایلش برای سفر به ایران خبر داده بود.
در صورت سفر جان کری به ایران برای دومین بار است که یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی به ایران می‌آید. نخستین بار «رابرت مک فارلین»، رییس شورای امنیت ملی دولت رونالد ریگان، درسال 65 (زمان جنگ عحمیلی ایران علیه عراق) به‌صورت مخفیانه وارد ایران شد که بعدها جنجال‌هایی را درپی داشت و آن ماجرا در آمریکا به «ایران گیت» مشهور شد.
سال گذشته حسین تقوی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، هم اعلام کرد که گروهی از بانوان کنگره آمریکا درخواست دیدار با بانوان مجلس ایران را مطرح کرده‌اند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر