کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۷, جمعه

سكته جوان كش شده است

سن مرگ و مير ناشي از سكته قلبي در كشور به زير 50 سال رسيده و اين در حالي است كه از نظر پزشكي مرگ و مير ناشي از سكته قلبي در سنين زير 55 و 50 سال مرگ ناگهاني تلقي مي‌شود.

رئيس چهارمين كنگره بين‌المللي قلب و عروق خاورميانه با هشدار نسبت به اين مساله ادامه مي‌دهد: متاسفانه سن بروز سكته‌هاي قلبي در ايران و خاورميانه طي يك‌دهه اخير بشدت در حال كاهش است كه اين مرگ و مير در آقايان بيشتر رخ مي‌دهد.

دكتر محمدجواد زيبايي به مهر مي‌گويد: بيش از 50 درصد مرگ و ميرها در اين منطقه ناشي از بيماري‌هاي عروق كرونر است و حدود 70 درصد هزينه‌هاي بهداشتي و درمان كشورهاي خاورميانه صرف بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شود.

رئيس مركز تحقيقات قلب و عروق شيراز از ريزفاكتورهايي همچون فشار خون، ديابت، قند خون و... به عنوان علت‌هاي اصلي بروز سكته قلبي در افراد نام مي‌برد و ادامه مي‌دهد: عدم تحرك و غذاهاي چرب به همراه مصرف سيگار و الكل و استرس‌ها از عوامل اصلي بروز بيماري‌هاي عروق كرونر است.

او به ارزان بودن هزينه درمان بيماري‌هاي قلبي در ايران و مراجعه بيماراني از كشورهاي عرب منطقه به شيراز و تهران براي جراحي قلب اشاره و اظهار مي‌كند: هزينه آنژيوگرافي بدون بيمه در كشور حدود 700 هزار تومان، عمل آنزيوپلاستي رگ حدود 2.5 ميليون تومان و جراحي قلب بين 7‌تا 8 ميليون تومان است كه اين هزينه‌ها در ساير كشورها 2 تا 3 برابر ايران است.

زيبايي از آلودگي هوا به عنوان عامل تسريع در سكته‌هاي قلبي نام مي‌برد و مي‌گويد: گرفتگي عروق تا 70 درصد بدون علامت است كه وقتي فرد در معرض آلودگي هوا قرار بگيرد، اين وضعيت به 90 تا 100 درصد مي‌رسد و منجر به سكته قلبي مي‌شود.


علائم سكته قلبي
يكي از علائم سكته قلبي شروع درد قفسه سينه است كه اين درد قفسه سينه مي‌تواند متنوع باشد و گاه به شكل درد زير جناق سينه يا ريشه گردن و دست‌ها بويژه دست چپ و گاهي همزمان در هر دو دست و كتف و شانه بروز مي‌كند.

در مواردي كه فرد دچار سكته قلبي مي‌شود، درد 20 دقيقه طول مي‌كشد و گستره درد ممكن است به صورت سنگيني يا خنجري يا احساس فشردگي در قفسه سينه خود را نشان دهد.

اين دردها معمولا با ساير علائمي همچون تعريق شديد و احساس سردي در تمام نقاط بدن كه ناشي از تحريك قوه سمپاتيك است، همراه مي‌باشد. در اين موارد همچنين افراد دچار احساس ترس، نگراني و بي‌قراري، تپش قلب و افت فشار خون و گاه نيز افزايش فشار خون مي‌شوند.

متاسفانه در بعضي افراد همچون ديابتي‌ها، سالمندان، افرادي كه داراي سابقه طولاني مدت فشار خون هستند، افرادي كه اعتياد شديد دارند، خانم‌هاي خيلي چاق و سيگاري‌هاي حرفه‌اي درد ناشي از سكته احساس نمي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر