کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

آیت‌الله منتظری مرجع تقلید شیعه درگذشت

آیت‌الله حسینعلى منتظرى از مراجع تقلید شیعه، شب گذشته براثر بیماری و کهولت سن، در سن 87 سالگی در شهر قم درگذشت.
دفتر این مرجع تقلید در پیامی ارتحال آیت‌الله منتظری را را به همه مراجع تقلید، حوزه‌های علمیه و همه شیعیان و عموم ملت ایران تسلیت گفته است.
منابع خبری گزارش دادند که آیت‌الله یوسف صانعی هم اكنون در منزل آقای منتظری حضور یافته و درگذشت او را تسلیت گفته است.
آیت‌الله منتظری در سال 1301 خورشیدى در شهر نجف آباد اصفهان متولد شد. او نزد آیت الله محمدحسین بروجردی، آیت الله روح الله خمینی و علامه محمدحسین طباطبایی تحصیل کرد و به درجه‌ اجتهاد رسید.
پس از پیروی انقلاب اسلامی در سال 1357، آیت الله منتظری، رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی شد و در سال 1364، از سوی مجلس خبرگان به سمت جانشینی رهبر جمهوری اسلامی برگزیده شد.
اما در سال 1367 با اعدام هزاران زندانیان سیاسی و بازداشت مهدی هاشمی، برادر داماد آیت‌الله منتظری، اختلاف بین آیت‌الله خمینی و جانشین او یعنی آیت‌الله منتظری جدی شد و نهایتا در سال 1368، رهبر ایران او را از مقام جانشینی خود عزل کرد.
آقای منتظری پس از آن سال‌ها در حصر خانگی به‌سر برد و پس از آزادی تا روزهای پایانی زندگی را در قم به تدریس و برگزاری جلسات درس فقه و اخلاق گذراند و در مواردی جلسات سخنرانی او با تهدید و حمله از سوی مخالفانش مواجه شد.
آیت‌الله منتظری در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 22 خرداد نیز بارها در بیانیه‌ها‌یی، سرکوب مردم را اقدامی غیرشرعی خواند و دربرابر رفتار حکومت با مردم به‌شدت موضع‌گیری کرد.
او اخیرا تندیس حقوق بشر را به‌خاطر دفاع از معترضان پس از انتخابات دریافت کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر