کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

ایران 'یک چاه نفتی عراق را تصرف کرده است'

مقام های دولت عراق می گویند نیروهای نظامی ایران، امروز جمعه، ۲۷ آذر، وارد منطقه ای در جنوب عراق شده و کنترل یک چاه نفتی را در اختیار گرفته اند.

اما در ایران خبرگزاری مهر گزارش داده که شرکت ملی نفت ایران تصرف این چاه نفتی را تکذیب کرده است.

علی الخفاج، یکی از معاونان وزیر کشور عراق، وقوع این حادثه را تایید کرده و گفته که در هفته گذشته این اتفاق چند بار تکرار شده است.

بنا به گفته آقای الخفاج، یازده سرباز ایرانی از مرز دو کشور عبور کرده و پرچم ایران را در میدان نفتی فکه که در منطقه مرزی مورد مناقشه ایران و عراق قرار دارد، نصب کرده اند.

بعضی منابع خبری در عراق از عقب نشینی سربازان ایرانی از خاک عراق خبر داده اند، اما معاون وزیر کشور عراق، بعد از ظهر روز جمعه، ۲۷ آذر گفت که نیروهای ایرانی هنوز از میدان نفتی فکه خارج نشده اند.

بنا بر گزارش تلویزیون العراقیه، شیروان وائلی، وزیر امنیت ملی عراق نیز عبور ایرانی ها از مرز عراق را تایید و از آن به عنوان "تجاوز" یاد کرده است.

به گفته جلال خالدی، خبرنگار در بغداد شورای سیاسی و امنیت ملی عراق در همین ارتباط جلسه فوق العاده ای به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر این کشور تشکیل داده است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز به نقل از محمد حاج عزیز، از معاونان وزارت خارجه عراق، گزارش داده که احتمال احضار سفیر ایران در عراق برای بحث درباره این موضوع وجود دارد.

انتشار گزارش ها مبنی بر تصرف چاه نفتی شماره چهار میدان فکه، بلافاصله بر بازار نفت در سطح بین المللی تاثیر گذاشت و قیمت نفت بیش از پنجاه سنت افزایش یافت.

اختلافات سابقه دار مرزی
این نخستین بار نیست که ایران و عراق بر سر چاه های نفتی مناطق مرزی دو کشور دچار اختلاف می شوند. حدود شش ماه پیش نیز گزارش هایی از تصرف یک چاه نفتی ایران توسط ارتش عراق منتشر شد.

بعد از جنگ هشت ساله بین ایران و عراق، میله های مرزی که نشان دهنده خط مرزی است از بین رفته و برخی می گویند که اکنون نیروهای مرزداری دو کشور در تشخیص خط مرزی با مشکل مواجه شده اند و همین مسئله باعت اختلافاتی شده است.

بخشی از میادین نفتی ایران و عراق در مناطقی قرار دارد که در مرز دو کشور واقع شده است. میدان های نفتی آزادگان، یادآوران و هویزه مهمترین میادین مشترک دو کشور است که بنابر توافق هایی که صورت گرفته قرار است دو کشور در توسعه این میدانها با هم همکاری کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر