کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۶, پنجشنبه

ایران؛ انتخاب نخست در توئیتر

انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری ایران، انتخاب نخست فهرست محبوب‌ترین موضوعات «توئیتر» در سال 2009 اعلام شد.
سرویس اینترنتی توئیتر با انتشار فهرست سالیانه محبوب‌ترین موضوعات اعلام کرد که براساس تحقیقات انجام شده، انتخابات ریاست جمهوری ایران که در ماه ژوئن (خرداد) برگزار شد، برترین موضوع گپ اینترنتی مردم درسال میلادی جاری در این سرویس عنوان شده است.
براساس گزارش تایمز، بسیاری از تحلیلگران گفته‌اند انتخابات ایران زمانی برگزار شد که در نخستین سال‌های ورود سایت توئیتر به عرصه اینترنت، فعالان مخالف دولت ایران برای هماهنگ کردن اعتراض‌ها و رساندن صدای اعتراض خود به خارج از کشور، به این سایت رو‌آوردند.
ابدر چودری، سرگروه دانشمندان توئیتر، در وبلاگ این سایت نوشته است که واژه‌های «انتخابات ایران، تهران و ایران» در رتبه نخست 21 موضوع موردعلاقه کاربران توئیتر بوده است.
مردم ایران برای برقراری ارتباط با یکدیگر و خارج از کشور درخصوص اعتراض به‌آن‌چه که ازنظر آنها پیروزی تقلبی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات بود، از ابزارهای اینترنتی مانند «فیس بوک» و «توئیتر» به عنوان مهم‌ترین کانال‌های ارتباطی استفاده کردند.
مهدی یحیی‌نژاد، بنیانگزار سایت «بالاترین» مستقر در لس‌ آنجلس در وبلاگ سی ان ان درمورد دلیل روی‌ آوردن مردم به توئیتر گفته است که توئیتر تنها منبع اطلاع‌رسانی به زبان انگلیسی بود که مردم در نخستین هفته‌های پس از انتخابات به آن روی آرودند و برهمین اساس رسانه‌های غربی به‌طور ناگهانی به سمت آن گرایش پیدا کردند.
موضوعات مختلف در فهرست امسال توئیتر براساس «رویدادهای خبری»، «مردم»، «فیلم»، «نمایش‌های تلویزیونی»، «تکنولوژی» ، «ورزش» و «موضوعات مختلف» طبقه‌بندی شده‌اند.
در بخش رویدادهای خبری، انتخابات ایران، آنفولانزای خوکی، غزه، ایران و تهران به‌ترتیب در رتبه‌های یکم تا پنجم توئیتر قرار گرفته‌اند.
در بخش موضوعات مختلف هم انتخابات ایران در رتبه دوم فهرست توئیتر قرار دارد.
در بخش «مردم» درگذشت مایکل جسکون، خواننده مشهور آمریکایی، و در بخش فیلم سینمایی فیلم «هری پاتر» رتبه نخست توئیتر را دارند.
گفتنی است سایت توئیتر در سال 2006 راه‌اندازی شد و به «اس.ام.اس» اینترنت معروف است.
در مارس 2009 وبلاگ «نیلسن دات کام» توئیتر را به عنوان سریع‌ترین سایت اینترنتی در مقوله ارتباطات اعضا معرفی کرد.
در فوریه 2009 هم وبلاگ «کامپیت دات کام» اعلام کرد که توئیتر در میان شبکه‌های اجتماعی اینترنتی جهان، جایگاه سوم را دارد براین اساس که توئیتر در ماه شش میلیون بازدیدکننده انحصاری و 55 میلیون بازدیدکننده عادی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر