کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

استامینوفن کدئین؛ پرمصرفترین داروی ایران

ابراهیم شیبانی، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت قرص های آدلت کلد و آموکسی سیلین در رده های بعدی قرار دارند.

این در حالیست که مسئولان امور دارویی در ایران تا کنون بارها داروخانه ها را از فروش بدون نسخه استامینوفن کدئین و سایر داروهایی که مانند این قرص ، حاوی مواد مخدر هستند منع کرده اند.

آقای شیبانی در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که 97 درصد از داروهای مصرفی ایران، داخل این کشور تولید می شود و تنها سه درصد از این داروها از خارج وارد می شوند.

به گفته این مقام وزارت بهداشت ایران، قبل از انقلاب، 75 درصد داروهای مصرفی از خارج وارد می شده است.

کارشناسان معتقدند استامینوفن کدئین باید با تجویز پزشک مصرف شود چون مصرف مداوم آن مانند داروهای دیگر عوارض سوء زيادی بر بدن دارد.

علی صفا کارشناس معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت پیشتر گفته بود، مصرف زياد اين دارو با توجه به كدئين آن، موجب اعتياد می ‌شود و معتادان گاهی اوقات در روز 20عدد آن را يكجا می خورند.

آقای صفا با بيان اينکه مصرف استامينوفن كدئين براي افرادي كه ممكن است هنگام سردرد و يا تب از آن استفاده كنند، موجب اعتياد نمی ‌شود، گفت در اين مواقع هم دارو باید با تجويز پزشك مصرف شود. به گفته علی صفا ميزان مواد مخدر اين دارو در بازار ایران از 20ميلی گرم به 10ميلی گرم كاهش پیدا کرده، و قرار است اين ميزان هم به كمتر از 10ميلی گرم برسد تا عوارض كمتری برای مصرف‌كننده داشته باشد.
منبع bbc

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر