کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

پلیس به «قمه زنان» عاشورا هشدار داد

رییس پلیس امنیت عمومی ناجا از عزاداران ماه محرم و هیات‌های عزاداری خواست از قمه زنی در روزهای تاسوعا و عاشورا پرهیز کنند.
همچنین پلیس از برگزارگنندگان مراسم محرم خواست از «نمادهای غیر اسلامی، آلات موسیقی غربی و اشعار نامتعارف» در عزاداری امام حسین استفاده نکنند.
اشتری، رییس پلیس امنیت عمومی اعلام كرد كه رعایت «ظواهر و شئونات اسلامی» به ویژه رعایت حجاب زنان و پوشش مناسب مردان برای «حفظ حرمت شعائر دینی» ماه محرم ضروری است.
قمه‌زنی و گرفتن مهر تایید از مراجع
قمه‌زنی نوعی مراسمی مذهبی معرفی می‌شود که در مذهب شیعه بیشتر رواج دارد و در آن افراد با ضربه زدن قمه یا چاقو برنده بزرگ بر سر خود، باعث ایجاد جراحت و خونریزی سر خود می‌شوند.
گفته می‌شود این مراسم برای ادای احترام به امامان معصوم و به ویژه امام حسین در صبح روز عاشورا برگزار می‌شود. قمه زنان در این روز با پوشیدن لباس سفید بلند مانند کفن، سر خود را با قمه شکاف می‌دهند.
بزرگسالان گاهی این مراسم را برای کودکان نیز انجام می‌دهند و با ابزار برنده سر آنها را شکاف می‌دهند که در بسیاری از موارد سبب عفونت زخم می‌شود.
گفته می‌شود که قمه‌زنی ریشه در آیین‌های عزاداری عرب‌ها ندارد و شیعیان ایران آن را از ترک‌ها آموخته‌اند، اما این مراسم در شهرهای شیعه نشین عراق هم انجام می‌شود.
قمه زنی همچنان یکی از موضوعات مورد بحث میان مراجع و علمای شیعه است و طرفداران این مراسم در ایران، هرسال در روز عاشورا تلاش می‌کنند تا مراسم قمه زنی را برگزار کنند.
هفته گذشته آیت‌الله مكارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید گفته بود که پیام عاشورای حسینی با قمه زنی و انجام «حركات وهن آلود» زنده نمی‌شود.
سایت «قمه زنی» در بخش فارسی خود نظر علمایی را آورده است که قمه زنی را در صورتی که «مضر به نفس نباشد»، جایز می دانند.
پس از انقلاب اسلامی در ایران مبارزه و محدود کردن گروه‌های قمه زن در ماه محرم شدت گرفت. پلیس در بسیاری از هیات‌های عزاداری از قمه زنی افراد جلوگیری کرده است.
گفته می شود قمه زنی از سوی بیشتر علما و مراجع «تحریم» شده و آنها می‌گویند این کار «ثواب» نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر