کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

رضازاده، از محرومیت مادام العمر تا ریاست فدراسیون

در حالی که کمیته فنی فدراسیون وزنه برداری، خبر محرومیت مادام العمر حسین رضازاده را اعلام کرده بود، فقط 24 ساعت بعد، علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی او را به جای بهرام افشارزاده، به سمت سرپرستی فدراسیون وزنه بداری ایران منصوب کرد.

در بخشی از حکم کوتاه سعیدلو، خطاب به رضازاده آمده است: "به استناد اختيارات ذيل ماده 10 اساسنامه فدراسيون‌های ورزشی جناب ‌عالی را به عنوان سرپرست فدراسيون وزنه برداری منصوب می نمايم. اميد است با اتکال بر خداوند متعال در پيشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی موفق و پيروز باشيد."

در مراسم معارفه رضازاده، اعضای کمیته فنی که به دلیل رواج دوپینگ در رده های مختلف سنی تیم های ملی و نتایج ضعیف در مسابقات جهانی، رای به محرومیت مادام العمر او داده بودند نیز حضور داشتند.

رضازاده در اولین اظهار نظر، به سایت فدراسیون وزنه برداری ایران گفته است: "تمامی انتقادهای سازنده را به جان می خرم اما قطعاً در اين راه، دشمنان و معاندين را كه دشمن نظام نيز به حساب می آيند، با اعلام قصد و نيت شان به مردم معرفی خواهم كرد."

رضازاده تا زمان تشکیل مجمع انتخاباتی این رشته وزشی، مسئولیت سرپرستی فدراسیون را بر عهده خواهد داشت.

او در حالی مسئولیت اداره فدراسیون وزنه برداری را برعهده گفته که منتقدان پرتعدادی در خانواده وزنه برداری دارد. از جمله دوستان و هم تیمی های سابقش که بعد از مسابقات جهانی کره جنوبی و ناکامی کم سابقه ایران، انتقادات شدیدی را علیه رکورد دار جهان در دسته فوق سنگین مطرح کرده اند.

رسانه های ورشی در ایران نیز نسبت به این انتخاب، واکنش های منفی متعددی نشان داده اند. غیر از پیشکسوتان، کارشناسان و رسانه های منتقد، رضازاده باید با معضل بزرگ دیگری هم دست و پنجه نرم کند: احتمال محرومیت وزنه بردای ایران از حضو در کلیه مسابقات بین المللی.

دکتر شهابی رئیس کمیته پزشکی فدراسیون جهانی وزنه برداری گفته است نام ایران در لیست سیاه فدراسیون جهانی وزنه برداری قرار دارد. به اعتقاد او ممکن است فدراسیون وزنه برداری ایران با 2 سال محرومیت مواجه شود. در غیر این صورت باید برای هر وزنه بردار دوپینگی مبلغ 55 هزار دلار جریمه پرداخت کند تا بتواند در میادین بین المللی حاضر شود.

70 سال از تاسیس اولین فدراسیون وزنه برداری در ایران می گذرد و حسین رضازاده، بیست و یکمین فردی است که این مسئولیت را به عهده می گیرد. او در عین حال، جوان ترین مدیر تاریخ وزنه برداری ایران هم هست.

امانوئل پادگرنی در سال 1318 و دوران حکومت رضاشاه، اولین رییس فدراسیون وزنه برداری ایران لقب گرفت و چهار سال در این مسئولیت باقی ماند. اولین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی کشور نیز در دوران ریاست او برگزار شد.

جواد کلهر، آخرین رییس فدراسیون وزنه برداری در دوران حکومت پهلوی و قبل از انقلاب ایران در سال 1357 بود.
حسین صادق، عبدالحمید بختیار و منوچهر برومند، در دو دوره زمانی مختلف ریاست این فدراسیون را برعهده داشتند. برومند همچنین اولین رییس فدراسیون وزنه برداری بعد از انقلاب اسلامی است.

علی مرادی از سال 1373 تا 1385 رییس فدراسیون وزنه برداری بود. او با 12 سال مدیریت، بیشترین سابقه را در جمع مدیران تاریخ این رشته ورزشی دارد.
عبداله نادری، محمود نامجو، احمد علی ابتهاج، فتح اله امیالی، مصطفی امجدی، مهدی نجم، محمد حسن رهنوردی، مهدی رحیمی، علی اصغر پیروی، عباس علی استکی، محمد رضا تقی وند، سعید فائقی و غلام عباس زارع دیگر مدیران تاریخ وزنه برداری در ایران بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر