کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۵, شنبه

سفر لاریجانی به مصر: تلاش برای نزدیکی به اعراب

مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی درصددند که در حاشیه مناقشه بر سر مساله هسته‏ای ایران با دشمنان قدیمیشان در خاور میانه پل ارتباطی بزنند.
روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن در مقاله‏ای به بررسی این موضوع پرداخته است.
به نوشته این روزنامه سوریه پس از موضع گیری باراک اوباما برای ارتباط بهتر با دنیای اسلام، سوریه نزدیکترین متحد عرب ایران تلاش می‏کند در جامعه جهانی حضور پررنگتری داشته باشد.
به نوشته دیلی تلگراف این تلاشی در جهت به دست آوردن «احترام» و «راهی باز» برای مذاکرات صلح با اسراییل است.
میر جاودانفر تحلیل‏گر ایرانی اسراییلی و نویسنده کتاب «اسفنکس هسته‏ای تهران» می‏گوید: هر چه ایران بیشتر منزوی می‏شود بیشتر به کشورهای عربی احتیاج پیدا می‏کند.
جاودانفر در کتابش که به بررسی محمود احمدی‏نژاد پرداخته اضافه می‏کند: ایران همچنین درصدد است کشورهای عربی را متقاعد کند تا با تحریم‏ها علیه ایران مخالفت کنند.
مسئولان ایرانی احمدی نژاد را در تور ماه گذشته‏اش به کشورهای آمریکای لاتین همراهی کردند. در طی این سفرها نه تنها او توانست حمایت تندروهای ضد آمریکایی نظیر هوگو چاوز را به دست بیاورد بلکه سیاست مداران متعادل تری مانند لولا دا سیلوا از برزیل هم از او حمایت کردند.
منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران با از لبنان بازدید کرده و روابط ایران با ترکیه در مجموع بهتر شده است. ولی از همه اینها مهمتر به ملاقات این هفته رییس مجلس ایران با حسنی مبارک در قاهره می‏توان اشاره کرد.
علی لاریجانی در ملاقات خود با مبارک پیشنهاد کرد و قول داد که در مقابل میانجی گری مصر بین حماس و فتح نخواهد ایستاد.
لازم به ذکر است که ایران همواره از حماس حمایت کرده است.
رابطه ایران و مصر
ایران و مصر از 1980 رابطه دیپلماتیک خود را قطع کرده‏اند. این اتفاق بعد از مذاکرات صلح مصر و اسراییل افتاد و مصر ایران را متهم کرد که از فعالیت‏های «تروریستی» حزب الله در خاک مصر حمایت مالی می‏کند.
دیگر جزییات صحبت لاریجانی و مبارک محرمانه مانده اما پس از این دیدارحسنی مبارک که به ندرت مسافرت می‏کند مسافرت غیر منتظره‏ای به عربستان کرد تا با ملک عبدالله در ریاض ملاقات کند.
به نوشته تلگراف دیلی بزرگترین حامی «فتح» است و همچنین از نظر تاریخی مهمترین متحد آمریکا در منطقه است. این کشور همواره با ایران روابط خصمانه‏ای داشته است.
حالا ایران در تلاش است که در سایته دشمنی با آمریکا و اسراییل تعریف جدیدی از خود در منطقه ارائه دهد.
روزنامه دیلی تلگراف پس از تحلیل نگرانی‏های اسراییل و آمریکا از برنامه هسته‏ای ایران و جنگ احتمالی با این کشور از قول مصطفی علانی از مرکز مطالعات خلیج (فارس) نوشت که شاید ایران برای یک مقابله محدود با اسراییل آماده باشد، ولی برخلاف ژست‏های ضد آمریکایی محمود احمدی‏نژاد تمایل کمی برای برپایی جنگ با آمریکا دارد.
با وجود اصرار اسراییل اوباما تمایل دارد که از گزینه نظامی علیه ایران استفاده نکند و معتقد است که باید ایران را کنترل کرد چراکه این کشور سلاح اتمی را بیشتر برای نمایش قدرت می‏خواهد تا حمله به اسراییل.
این بحث بلاخره با اظهار نظر بنیامین نتاهیاهو نخست وزیر اسراییل پایان گرفت که گفته بود: اسراییل نمی‏تواند این کار را به تنهایی انجام دهد.
اختلاف لاریجانی با احمدی‏نژاد
دیلی تلگراف در انتهای مقاله خود به اختلاف علی لاریجانی با محمود احمدی‏نژاد اشاره کرد و نوشت که محافظه کارانی نظیر لاریجانی مواضع تند احمدی‏نژاد را دوست ندارند.
در عین حال به علت اعتراضات اصلاح طلبان پس از انتخابات ریاست جمهوری، محافظه کاران به هم نزدیکتر شده اند.
جاوادنفر اضافه کرد که تلاش ناگهانی ایران برای نزدیک شدن به جهان خارج نشانه این است که ایران می‏خواهد اعراب را در کنار خود داشته باشد.
جاودانفر افزود که اینکه ایران در این کار موفق شود یا نه بسته به این است که چه مقدار حاضر باشد با اعراب بر سر مساله حماس و حزب الله همکاری کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر