کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۳۰, دوشنبه

باکتری‌ها هم احساس تنهایی می‌کنند

مطالعات جدید نشان می دهد باکتریها هم احساس تنهایی را درک می کنند زیرا زمانی که این موجودات در زندانهای انفرادی محبوس می شوند رفتار آنها به شکلی غیر عادی تغییر می کند.

به گزارش سلامت به نقل از تلگراف، انسانها در زندانهای انفرادی گاه به مرز جنون می رسند، با خود صحبت می کنند و تمام تلاش خود را برای رهایی از زندان انجام می دهند. اکنون دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو اعلام کرده اند که باکتریهایی که در زندان انفرادی محبوس می شوند نیز از اینکه تنها هستند آگاه شده، با خود صحبت می کنند و تمامی تلاش خود را برای آزادی از زندان انجام می دهند.

محققان می گویند موقعیتهای زیادی در اطراف باکتری ها وجود دارد که حس تنهایی را به آنها القا می کند، زمانی که باکتری ها به این حس تنهایی دست پیدا می کنند، فعالیتهای عفونی خود را آغاز کرده و در بدن عفونت به وجود می آورند. زمانی که یک فرد در انفرادی محبوس می شود، می تواند دیوارهای اطراف خود را ببیند، سطح خشن آنها را لمس کند و انعکاس صدای خود را که با برخورد به دیوراها به سوی خود بازمی گردد بشنود، اما باکتری ها از این احساس برخوردار نیستند بلکه قادرند با استفاده از فرایندی شیمیایی به نام "احساس حد نصاب" دیوارهای اطراف خود را بوئیده و آنها را درک کنند.

احساس حد نصاب به معنی این است که چگونه باکتری ها با یکدیگر و با جهان اطراف ارتباط برقرار می کند. باکتری ها سیگنالهای شیمیایی ویژه ای را به نام "سیگنالهای محرک خودکار" به بیرون ارسال می کنند که هر چه فاصله حرکت آنها دورتر شود تراکم باکتری ها نیز کاهش پیدا می کند. به بیانی دیگر سطوح پایین این سیگنالها به معنی این است که باکتری تنها است. در زمان تنهایی نیز باکتری ها با روشن کردن برخی از ژنها و خاموش کردن برخی دیگر رفتارهای خود را تغییر می دهند و می توانند به انواع مواد مخرب بدن و عفونت تبدیل شوند.

اما دانشمندان برای کشف اینکه یک باکتری تنها در حضور تعداد زیادی از سیگنالهای محرک خودکار چه رفتاری از خود نشان می دهد با کمک فناوری نانو باکتری را در قفسی شیشه ای به دام انداختند و رفتارهای آن را تحت نظر گرفته و مشاهده کردند باکتری در هنگام تنهایی با خود با عصبانیت حرف می زند و در عین حال از اینکه سخنان یا همان مولکولهای احساس حد نصاب را کسی دریافت نمی کند آگاه است. در این موقعیت باکتری برای رها سازی خود ژنهایی را فعال می کند که مشابه بمبهای شیمیایی هر چیزی که لمس می کند را از بین می برد.

بر اساس گزارش تلگراف، باکتری های Staph که در این مطالعه تحت بررسی بوده اند قادر به تولید عفونتهای مهلکی در بدن انسان هستند و این مطالعات می تواند روشهای جدیدی را برای متوقف کردن این باکتری ها ارائه کند. در عین حال نتایج این مطالعه می تواند در بهبود مطالعات مرتبط با بیماری سرطان نیز تاثیرگذار باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر