کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۶, یکشنبه

درگیری های پراکنده در روز تاسوعا

صبح روز شنبه در جریان برگزاری مراسم تاسوعا درگیری هایی بین معترضان و ماموران انتظامی در اطراف میدان امام حسین و میدان فردوسی رخ داده بود.

این درگیریها در مناطق مرکزی شهر تهران در حوالی میدان امام حسین، پل چوبی، میدان فردوسی و چهار راه ولی عصر بین عزاداران و نیروهای انتظامی و لباس شخصی ها گزارش شده است.

یک شاهد عینی به بی بی سی گفت که اعضای یک دسته عزاداری در حوالی پل چوبی اقدام به سردادن شعار کردند که با واکنش نیروی انتظامی مواجه شدند. پس از آن، دسته های دیگر عزاداری که در مسیر حرکت می کردند، در اعتراض به نحوه برخورد نیروی انتظامی، شعارهای ضد حکومتی سر دادند و بعد از این اتفاق، دامنه درگیری گسترده تر شد.

گزارشهایی نیز از پرتاپ گاز اشک آور منتشر شده که ماموران انتظامی برای متفرق کردن معترضان شلیک کرده اند.

پیش از این نیز یک شاهد عینی به بی بی سی گفت که "در ساعت نه صبح که از طرف میدان آزادی به سمت میدان فرودسی می رفتم دو طرف خیابان پر بود از مامواران انتظامی."

به گفته این شاهد عینی، در این ساعت تعداد ماموران بسیار چشم گیر بود.

این شاهد عینی همچنین گفت که با وجود حضور گسترده نیروهای انتظامی در حاشیه خیابان آزادی و انقلاب، سطخ شهر بسیار خلوت بود و اثری از تجمع و هیات های عزاداری نبود.

گزارش شده که در میدان انقلاب ترافیک شدیدی وجود دارد به این دلیل که بسیاری از مردم با ماشین به خیابانها آمده اند و برخی نیز به نشانه اعتراض بوق می زنند.

یک شاهد عینی می گوید که "پیاده روهای حوالی خیابان و میدان انقلاب در کنترل نیروی انتظامی است و ماموران هر کسی را که کند راه می رفت و یا می ایستاد با باتوم می زنند."

نیروی انتظامی پیش از آغاز محرم از هیات های مذهبی خواسته بود مانع از حرکت گروهی مردم پشت سر دسته های عزاداری شوند و برای جلوگیری از "بی نظمی و راهبندان" قبل از حرکت دسته های عزاداری، مسیر حرکت خود را به نیروی انتظامی اعلام کنند.

نیروی انتظامی دستور العملی به تمامی هیات های مذهبی و دسته های عزاداری برای چگونگی برگزاری مراسم عزاداری داده بود اما گزارش شده که از برخی هیات های مذهبی و دسته های عزاداری نیز خواسته بود که روز تاسوعا به خیابان نیایند.

پیش از ایام محرم نیروی انتظامی هشدار داده بود که اگر کسانی در حاشیه عزاداری محرم دست به "کارهای خلاف امنیت" بزنند آنهار را دستگیر خواهد کرد.

همزمان با برگزاری تاسوعا، خبرگزاری دانشجویان ایران از قول سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی نوشته: سیاست نیروی انتظامی در برخورد با اغتشاشات کاربرد خشونت حداقلی است.

آقای احمدی مقدم در عین حال تاکید کرده که "آنجایی که این اغتشاشات به تخریب و آشوب کشیده شود، با قاطعیت برخورد می کنیم و قاطعیت به این معنی است که لیدرها را شناسایی و بازداشت می کنیم."

به گفته فرمانده نیروی انتظامی، "این نوع برخورد نیروی انتظامی منجر به کاهش رفتارهای غیرقانونی در کشور شده است."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر