کانون ایرانیان

۱۳۸۸ آذر ۲۵, چهارشنبه

برگزیدگان جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات

علی خدايی، رضا قاسمی، پيمان اسماعيلی و مهسا محب‌علی برگزيدگان دهمين دوره جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات شدند.
به گزارش بخش ادب خبرگزاری دانشجويان ايران «ايسنا»، «تمام زمستان مرا گرم کن» اثر علی خدايی و «همنوايی شبانه ارکستر چوب‌ها» اثر رضا قاسمی به ترتيب به عنوان بهترين مجموعه داستان و رمان دهه و «برف و سمفونی ابری» اثر پيمان اسماعيلی و «نگران نباش» اثر مهسا محب‌علی به ترتيب به عنوان برگزيدگان مجموعه داستان و رمان سال اين جايزه معرفی شدند.
داوری اين دوره از جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات را يونس تراکمه، سيد رضا شکراللهی، محمدحسن شهسواری، احمد غلامی، حسن محمودی، عليرضا محمودی‌ايرانمهر و مهدی يزدانی‌خرم برعهده داشته‌اند.
اما متن کامل بيانيه هيات‌داوران دهمين دوره جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات به اين شرح است:
1) کتاب دهه
ده سال گذشت و جايزه ادبی نويسندگان و منتقدان مطبوعات امروز دهمين نقطه را بر ده سال ادبيات داستانی ايران می‌گذارد. در اين تاريخ مختصر، جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات فراز و نشيب‌هايی را پيموده است که حاصل آن در آينه آثار برگزيده‌اش هويداست.
نگرش‌ها به مرور عميق‌تر شدند و رويکردها سال‌ به ‌سال روشن‌تر و جايزه هم‌پای سير ادبيات داستانی در ايران مسير خود را به اقتضای پويايی ادبيات با همه ملاحظات بيرونی و ناگزير تصحيح کرده است.
اينکه هيچ خرده‌ای بر اين روند نتوان گرفت ادعای گزافی است؛ اما ره‌توشه اين ده سال را می‌توانيم فراروی‌مان بگذاريم و با خشنودی به آن بنگريم.
نويسندگان ايران نيز در اين ده سال به رغم پنجه انداختن با محدوديت‌های گاه خفيف و گاه نفس‌برِ مميزی، رويارویی با مشکلات نشر و توزيع و داستان هميشگی معيشتِ نويسندگان و اموری از اين دست کارنامه‌ای تحسين‌برانگيز و شايان ستايش فراهم کرده‌اند.
نويسندگان ايرانی مانند همه نود سال گذشته بی‌چشم‌داشت مالی و فارغ از حمايت‌های دولتی فقط از روی ارادت تام به ساحت داستان و خوانندگانش نوشتند و ميراث خود را به دستان ما سپردند.
بازنگری اين ده سال ما را بر آن داشت تا در کنار بخش اصلی جايزه‌، بهترين رمان و مجموعه ‌داستان اين ده سال را هم برگزينيم و اعلام کنيم.
بر اين اساس ما داوران کتاب دهه جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات، يونس تراکمه، سيد رضا شکراللهی، محمدحسن شهسواری، احمد غلامی، حسن محمودی، عليرضا محمودی‌ايرانمهر و مهدی يزدانی‌خرم از ميان مجموعه‌های ‌داستان برتر مجموعه ‌داستان «تمام زمستان مرا گرم کن» اثر علی خدایی را شايسته عنوان بهترين مجموعه ‌داستان ده سال اخير می‌دانيم.
و از ميان بهترين رمان‌های ده سال اخير رمان «همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها» اثر رضا قاسمی را شايسته عنوان بهترين رمان دهه اعلام می‌کنيم.
2) کتاب سال
و اما کتاب سال:
کنديی فرساينده روندِ صدور مجوز و سدِ مميزی در سال 1387 در عرصه نشر ادبيات داستانی آشکارا به چشم آمد.
اين وضعيت سبب شد شمار بيش‌تری از آثار به نسبت سال‌های پيش منتشر نشود و آثار چاپ ‌شده نيز اغلب با زخم‌هايی بر اندام در اختيار خوانندگان قرار گيرد.
با اين همه، کميت و کيفيت کتاب‌های سال 1387 به قدر و گونه‌ای بود که بتوان با اطمينان خاطر به داوری آن‌ها نشست.
معيارهايی چون توانايی نويسندگان در به‌ کارگيری شيوه‌های نوِ روايت، توجه ويژه به زبان و مضامين عميق و به‌‌روز در جايزه‌ نويسندگان و منتقدان مطبوعات همواره به‌طور خاص مدنظر داوران بوده است.
اکنون خرسنديم که جريان اصلی ادبيات داستانی امروز به مدد نسل نو آمده و جوان نويسندگان کشورمان افزون بر نمايش توانمندی خود در بروز اين معيارها به بخش مغفول‌مانده جايگاه مخاطب در ادبيات داستانی نيز به گونه‌ای موفق توجه کرده است. همچنان که اغلب نامزدهای اين دوره در شمارگان نخست خود محدود نمانده‌اند.
×××
بر اين اساس ما داوران دهمين دوره جايزه نويسندگان و منتقدان مطبوعات، يونس تراکمه، سيد رضا شکراللهی، محمدحسن شهسواری، احمد غلامی، حسن محمودی، عليرضا محمودی‌ايرانمهر و مهدی يزدانی‌خرم از ميان مجموعه‌های داستان «آن‌جا که پنچرگيری‌ها تمام می‌شوند» اثر حامد حبيبی، «برف و سمفونی ابری» اثر پيمان اسماعيلی و «ديوانه در مهتاب» اثر حميدرضا نجفی، مجموعه داستان «برف و سمفونی ابری» اثر پيمان اسماعيلی را شايسته عنوان بهترين مجموعه داستان سال 1387 می‌دانيم.
و از ميان رمان‌های «احتمالا گم شده‌ام» اثر سارا سالار، «موناليزای منتشر» اثر شاهرخ گيوا و «نگران نباش» اثر مهسا محب‌علی، رمان «نگران نباش» اثر مهسا محب‌علی را شايسته عنوان بهترين رمان سال 1387 می‌دانيم.
بنا بر اعلام برگزاركنندگان در مراسم پايانی اين جايزه كه امروز چهارشنبه، 25 آذر برگزار می‌شود همچنين يک ناشر، يک روزنامه‌نگار ادبی و يک سردبير مطبوعاتی به پاس خدمات ارزنده در حوزه ادبيات داستانی مورد تقدير قرار می‌گيرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر