کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

ممنوعیت جابه‌جایی بیش از 15 میلیون تومان پول نقد در بانکها

جابه‌جایی بیش از 15 میلیون تومان پول نقد در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از امروز و در راستای اولین گام اجرایی برای مبارزه با پولشویی ممنوع شد.

براساس آئین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی که بانک مرکزی به بانکهای دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری ابلاغ کرده، پرداخت وجه نقد بیش از 15 میلیون تومان در هر روز به مشتریان نظام بانکی از اول بهمن ماه جاری ممنوع شده است.

همچنین مؤسسات اعتباری باید با اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم، نظارت دقیق و ویژه‌ای بر شعب و نمایندگی‌های خارج از کشور خود به لحاظ رعایت ضوابط و مقررات مبارزه با پولشویی اعمال کنند.

در این آئین نامه می خوانیم: خرید و فروش ارز به هر صورتی از جمله پرداخت ریال در داخل و دریافت ارز در خارج کشور و بالعکس، صرفاً از طریق شبکه بانکی و صرافی‌های مجاز با رعایت قوانین و مقررات مربوطه مجاز است و کلیه مؤسسات اعتباری و صرافی‌های مجاز موظفند اطلاعات تفصیلی مربوط به خرید و فروش و نقل و انتقال ارز خود را در پایان هر روز به بانک اطلاعاتی که به همین منظور در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد شد، ارسال دارند.

در همین حال، شمس‌الدین حسینی وزیر اموراقتصادی و دارایی چهارشنبه در همایش بین‌المللی مقابله با پولشویی و تروریسم مالی گفته بود: در آئین‌نامه اجرایی قانون مقابله با پولشویی بهترین روش شناسایی و مستندسازی گردش مالی و رصد کردن جابه‌جایی وجه نقد است که از امروز نیز در مؤسسات اعتباری کشور اجرایی خواهد شد.

وی افزوده بود: مردم از اول بهمن به جای جابه‌جا کردن پول نقد از ابزارهایی مانند چک بین بانکی و چک‌های بسته و ابزارهای الکترونیکی استفاده خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر