کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

درآمدهای 300 هزار تا 10 ميليون تومان، خوشه سوم

امروز مهلت مراجعه خانوارهاي دو نفره به پايگاه اطلاع‌رساني مركز آمار ايران براي تاييد يا اعتراض به خوشه‌بندي انجام شده به پايان مي‌رسد و از فردا تا هشتم بهمن‌ماه خانوارهاي سه‌ نفره مي‌توانند براي اطلاع از وضعيت خود به اين پايگاه مراجعه كنند.

در حالي كه واكنش‌هاي متعددي نسبت به نوع خوشه‌بندي انجام شده توسط مركز آمار ايران از سوي مردم را شاهد بوديم، رييس جمهور روز گذشته پس از تقديم لايحه بودجه به مجلس شوراي اسلامي، در جمع خبرنگاران تاكيد كرد كه اعتراض به خوشه‌بندي‌ها كمتر از ميزان مورد انتظار بود‌ه ‌است.

در همين زمينه همچنان مردم با تماس‌هاي مختلف با گروه اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران نسبت به چگونگي خوشه‌بندي انجام شده اظهار نگراني مي‌كنند.

روز گذشته فردي با اعلام اين كه با 23 سال سابقه كار به‌عنوان كارشناس سازمان هواپيمايي، يك ميليون تومان و همسرش به عنوان سرمهماندار 600 هزار تومان حقوق مي‌گيرند، گفت: در حالي كه ما همه حقوق و دستمزدمان را بابت اجاره خانه مي‌دهيم، در خوشه سوم قرار گرفته‌ايم! او البته اين را هم گفت كه قرار گرفتن خانواده‌اش با خانواده‌اي كه درآمد سرجمع آن در ماه 300 هزار تومان است در يك خوشه، جاي تعجب دارد.

فردي بازنشسته هم با بيان اين كه مستمري بازنشستگي‌اش 350 هزار تومان است و خوشه سومي شناخته شده، گفت: با اين حساب نميدانم با داشتن چند فرزند و عروس و داماد، چطور بايد بدون دريافت يارانه نقدي، پس از حذف يارانه كالاها زندگي را بگذرانم.

يكي از سوالات مردم در اين بخش به چگونگي خوشه‌بندي بازنشستگان مربوط است، به‌طوري كه اين افراد معمولا خانواده‌هاي پرفت‌وآمد محسوب مي‌شوند و شرايط اقتصادي خاص دارند.

از سوي ديگر، علت جدا شدن خانواده‌هاي نظاميان از اجراي اين طرح هنوز مشخص نيست، به‌طوري كه از سوي مسوولان اعلام شده اين افراد به مراجعه به پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار نيازي ندارند.

سوال ديگر نيز علت گستردگي دامنه خوشه سوم است، به‌طوري كه هم‌اكنون يك خانواده دو نفره با درآمد 300 هزار تومان در ماه با يك خانواده دو نفره با درآمد 10 ميليون تومان در ماه در خوشه سوم قرار گرفته‌اند، بنابراين هر دو بايد بدون برخورداري از يارانه نقدي، از سال آينده كالاهاي يارانه‌يي را با قيمت آزاد خريداري كنند.

به هر حال مرحله دوم طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار تا 22 بهمن‌ماه ادامه دارد و سوالات زيادي پس از اعلام نتايج اوليه خوشه‌بندي در ذهن مردم ايجاد شده ‌است و اين در حالي است كه رييس مركز آمار ايران براي پاسخ به اين سوالات، تلفن همراه خود را جواب نمي‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر