کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

توضیح دولت درباره وام 80 میلیونی به هدیه تهرانی

کمک 80 میلیونی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به نمایشگاه عکس هدیه تهرانی که به اندازه خود این نمایشگاه خبرساز شد، عاقبت واکنش ریاست این سازمان را در پی آورد.
حمید بقایی در این باره برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در زمینه‌های فرهنگی و هنری را یکی از کارهای وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های گردشگری بر شمرد و گفت: این حمایت در راستای جذب گردشگر به کشور صورت گرفته است.
این معاون رییس‌جمهور گفت که سازمان متبوعش بدون توجه به ناعکاس این نمایشگاه و صرفا به این خاطر که درباره موضوع آب تصاویر خوبی تهیه شده در برگزاری این نمایشگاه مشارکت کرده است.
بقایی گفت: این نمایشگاه را یکی از نمایندگان مجلس به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری معرفی کرده و شرکت نمایشگاه‌های گردشگری این سازمان پس از بررسی عکس‌ها، آن را واجد شرایط دریافت وام شناخته است.
او توضیح داد: متوجه شدیم عکس‌های خوبی انداخته شده که به موضوع گردشگری باز می‌گردد و اعلام کردیم با برگزاری این نمایشگاه می‌توانیم نقاط گردشگری کشور را برای جذب گردشگر معرفی کنیم.
«به همه هنرمندان کمک می‌کنیم»
او تاکید کرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با هدیه تهران در برگزاری نمایشگاهش مشارکت داشته و این یک کمک مالی بدون‌برگشت نبوده است.
بقایی خبر داد که از یک ماه و نیم پیش صندوقی برای مشارکت‌های هنرمندان تاسیس شده و از این طریق به هنرمندانی که به موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی می‌پردازند، در قالب مشارکت کمک کنیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی از این که درباره مشارکت سازمان متبوعش در نمایشگاه عکس هدیه تهران «حساسیت» پدید آمده، ابراز تعجب کرد.
معاون رئیس‌جمهور با اشاره به حمایت مالی شهرداری تهران از فیلم «درباره الی...» ساخته اصغر فرهادی گفت: اگر به حمایت سازمان میراث فرهنگی از یک هنرمند اعتراض می‌شود، چرا کسی به شهرداری اعتراض نکرد که حامی فیلم درباره الی بود.
حاشیه‌ها از وام تا خرید گران‌ترین تابلو
کمک 80 میلیون تومانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به نمایشگاه هدیه تهرانی، ابتدا از سوی خود این بازیگر با رسانه‌ها در میان گذاشته شد.
پس از بالاگرفتن انتقادها درباره چنین کمکی به اولین نمایشگاه عکس یک بازیگر، تهرانی تقصیر را به گردن «بی‌دقتی برخی از رسانه‌ها» انداخت و با اشاره به این‌که 20 میلیون تومان از این کمک، به عنوان حق مالیات و تامین اجتماعی کسر شده، گفت: تنها 60 میلیون تومان وام یک ساله به من داده شده است.
حاشیه‌های نمایشگاه عکس «آبان‌گان» هدیه تهران که در آن تعداد زیادی عکس ماکرو از قطره‌های آب به نمایش گذاتشه شد، تنها به انتقادها درباره این وام دولت به این بازیگر محدود نشد.
در آخرین روزهای این نمایشگاه برخی از دست‌اندرکاران آن خبر دادند که اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و رییس فعلی دفتر ریاست‌جمهوری، گران‌ترین تابلوی این نمایشگاه را به بهای 3 میلیون و هفتصد هزار تومان خریده است.
چندی بعد هم عکسی از رییس دفتر ریاست‌جمهوری که عملا به عنوان نفر دوم دولت عمل می‌کند، در کنار هدیه تهرانی منتشر شد که انتقاد اصول‌گرایان حامی دولت را برانگیخت.
از جمله روح‌الله حسینیان، حامی تندروی دولت در مجلس، روز پنج‌شنبه در متنی که به عنوان استعفای او در خبرگزاری‌های حامی دولت منتشر شد، با اشاره به این وام نمایشگاه هدیه تهرانی و همچنین عکس او با مشایی، نوشت: امروز مردمی كه دنبال صد هزار تومان وام مي‌گردند ناگهان چشم باز می‌كنند [و می‌بینند] ده‌ها ميليون تومان بيت‌المال به جيب هنرپيشه‌هايی می‌ريزد كه نه دل در گرو اسلام دارند و نه در گرو حتی اين كشور و بدتر ناگهان تصوير آنها را در كنار هم بايد شاهد باشيم و هيچ‌كس هم اخم نكند؟ چرا مأيوس و سرخورده نباشم؟!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر