کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

توقف ساخت و ساز در اطراف معبد آناهیتای کنگاور 'با حکم قضایی

مدیر کل اداره میراث فرهنگی کرمانشاه از صدور حکم دادگاه مبنی بر توقف عملیات ساختمانی در نزدیکی معبد باستانی آناهیتا در کنگاور خبر داد .

اسد الله بیرانوند، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه درباره نشانه های ساخت و ساز در نزدیکی معبد آناهیتا گفت: "ساخت و ساز متوقف شده است و مصالحی که به آن مربوط است، جمع آوری می شود".

روز دوشنبه گذشته عکس هایی از پایه های بتنی که در زمین کاشته شده بود و مقداری تیر آهن و مصالح ساختمانی در فاصله نزدیک معبد تاریخی آناهیتا و خبری که از عملیات ساختمانی در حریم این بنای تاریخی حکایت می کرد، منتشر شد.

اسدالله بیرانوند، همچنین با اشاره به امام زاده ای که در حریم معبد آناهیتا قرار دارد، گفت: "بنای امامزاده به دوره صفوی و ساختمان آن به دوره قاجار تعلق دارد و بخشی از اثر و محوطه تاریخی است که هیچ مانعی برای ثبت جهانی معبد ایجاد نخواهد کرد".

او گفت: "با توجه به اینکه هرسال فقط یک اثر در بخش میراث تاریخی از هر کشوری برای ثبت در فهرست میراث جهانی پذیرفته می شود، پرونده هایی از ایران در نوبت قرار دارند، ما نیر در حال آماده کردن پرونده ثبت جهانی معبد آناهیتا هستیم".

معبد تاریخی آناهیتا که متعلق به دوران ساسانیان و اشکانیان است در طول سال های اخیر به دلیل عدم نظارت و نگهداری مناسب صدمه زیادی دیده است.

قانون ایران به صراحت ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی را ممنوع اعلام کرده است، اما ساخت و ساز و تعیین نشدن حریم بناهای تاریخی همواره از تهدیدهای جدی آثار تاریخی در این کشور بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر