کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

"استفاده از قرآن برای زنگ گوشی جايز نيست"

«علي جمعه»، مفتي مصري طي بيانيه‌اي تاكيد كرد كه استفاده از آيات قرآن كريم و همچنين صداي اذان براي زنگ گوشي موبايل به دليل منافات داشتن با قداست متون قرآني و الفاظ جلاله اذان جايز نيست.

به گزارش شبكه تلويزيوني المنار، علي جمعه، مفتي مصر طي بيانيه‌اي، استفاده از آيات قرآن كريم و اذان به عنوان زنگ گوشي تلفن همراه را جايز ندانسته و آن را امري ناشايست دانست.

وي تصريح كرد: شايسته نيست كه از قرآن كريم به عنوان زنگ موبايل استفاده شود چرا كه وقتي از اذان و آيات قرآن به اين منظور استفاده مي‌كنيم، به منزله آن است كه قداست آيات قرآن كريم را تنزل داده‌ايم، از اين رو استفاده از آنها در جاهايي كه شأن قرآن را پايين مي‌آورد، جايز نيست.

جمعه ادامه داد: خداوند به تدبر در آيات قرآن كريم و فهم آن دستور داده است و اين درحالي است كه استفاده از قرآن به اين صورت انسان را از تدبر در آيات و مفاهيم آن باز مي‌دارد.

وي علت اين امر را آن دانست كه استفاده از صداي قرآن به عنوان زنگ توجه انسان را معطوف به پاسخ دادن به تماس گيرنده مي‌كند و چه بسا درميان يك آيه آن را قطع كرده و معناي آيه به كلي عوض شود.
جمعه در ادامه با اشاره به اينكه حكم استفاده از اذان در تلفن‌هاي همراه نيز به همين منوال است، علت آن را اين دانست كه اذان براي اعلام وقت نماز وضع شده نه براي زنگ موبايل و تلفن.

وي در پايان بيانيه خود پيشنهاد كرد كه به جاي استفاده از قرآن و صداي اذان، از سرودهاي اسلامي يا مداحي كه مناسب با كوتاهي زنگ موبايل است، استفاده شود.

على جمعة محمد عبدالوهاب، مفتي مصر و عضو مجمع پژوهش‌هاي اسلامي الازهر، مدتي قبل نيز طي فتوايي تمام معاملات بانك‌هاي مصري را 100 درصد شرعي اعلام كرده و برداشت سود از بانك‌ها را نيز بدون اشكال دانسته بود كه البته با واكنش و انتقاد برخي علماي اين كشور مواجه شد.

پيش از اين نيز ابراهيم صالح، رئيس گروه فقه دانشگاه الازهر درخصوص حرام بودن استفاده از آيات قرآني گفته بود: وقتي كسي از آيات استفاده كند، زمان پاسخگويي به همراه خود مجبور است دكمه پاسخگويي را در زمان قرائت فشار دهد كه جايز نيست.

وي ادامه داد: علاوه برآن نواخته شدن زنگ موبايل اذان و آيات هنگام حضور شخص در اماكن ناپاك مانند سالن‌هاي جشن، سرويس‌هاي بهداشتي و غيره خود نوعي اهانت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر