کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۸, دوشنبه

آلودگی هوای تهران در هفته پاک


هرچند در «هفته پاک» به سر می بریم، اما آلودگی هوای تهران به عنوان مساله ای حل نشده همچنان باقی مانده و این روزها مردم در هوای خاکستری رنگ زندگی می کنند.
پایتخت نشین ها آسیب زیادی از این بابت متحمل می شوند. آمار نشان می دهد که سالانه پنج هزار نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.
در نه ماه اول امسال، ۳۴ روز «ناسالم»، یک روز «بسیار ناسالم» و یک روز در وضعیت «هشدار» بوده است.
به گفته بسیاری از مسوولان، علت افزایش مونواكسید كربن، تردد خودروهای غیراستاندارد، افزایش دیاكسید‌كربن و استفاده از گازوئیل غیراستاندارد است. این در حالی است که هنوز هیچ قانون مدونی برای کنترل کیفیت خودروها و موتورسیکلت ها وجود ندارد.
به تازگی استانداردهای تولید خودرو تعریف و تنظیم شده است و به گفته محمدجواد محمدی زاده، معاون رییس‌جمهور، تولید خودروی كشور از سال آینده با استاندارد یورو ۳ و در طول برنامه پنجم توسعه با استاندارد یورو-۵ تولید می شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: قرار است از ابتدای سال ۸۹ موتورسیكلت‌سازان را موظف به رعایت استانداردهای یورو ۲ كنیم و در غیر این صورت اجازه ساخت موتورسیكلت‌ به آنها داده نشده و موتورسیكلت‌های آنها شماره‌گذاری نمیشود.
هرچند کارخانه های اطراف تهران یکی از آلاینده های هوای این شهر به شمار می آید، اما در چند سال گذشته بالای ۷۰ درصد آلودگی تهران به خودروها و ترددهای زیاد آنها در شهر نسبت داده می شود.
طرح خارج کردن خودروهای فرسوده، گازسوز کردن و استاندارد کردن خودروها و مدیریت ترافیک از جمله برنامه هایی است که از دولت نهم قرار بود به طور جدی دنبال شود اما هنوز معضل اصلی تهران، ترافیک و آلودگی است.
در چهار سال گذشته ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است، اما هنوز یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی باقی مانده که قرار است در سه سال آینده به طور كامل از رده خارج شوند.
دولت محمد خاتمی در سال ۷۹ تصمیم گرفت برنامه‌ای با عنوان «برنامه جامع آلودگی هوای تهران» را به اجرا در آورد که بر اساس آن باید در مدت ۱۰ سال کیفیت هوای پایتخت به شرایط قابل تنفس و سالم می رسید. پس از این طرح، برنامه های جامع دیگری نیز تصویب شد، اما هنوز هیچ کدام گره کور تهران را باز نکرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر