کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۶, شنبه

زنگ خطر در مدارس کشور

آمارهای ارائه‌شده از سوی مسئولان بیانگر آن است که مصرف سیگار و دخانیات در میان دانش‌آموزان دختر درحال افزایش است و دانش‌آموزان تهرانی در اعتیاد وضعیت بدتری نسبت به سایر دانش‌آموزان کشور دارند.
هومن نارنجی‌ها، مدیرکل امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نتایج یک تحقیق در سال 86 می‌گوید: 2.5 درصد از دانش‌آموزان کشور دست‌کم یک بار مواد مخدر استفاده کرده‌اند.
براساس این تحقیق، از دانش‌آموزان تهرانی معتاد 1.3 درصد تریاک، چهار دهم درصد هروئین، 2.3 درصد حشیش و 1.9 درصد قرص اکس مصرف می‌کنند.
مدیرکل امور پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز می‌گوید مصرف شیشه در شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها بالاتر است.
پیش از این رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس گفته بود که دو دهم تا پنج دهم معتادان کشور را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند. مدیرکل امور پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر هم اعلام کرد که هفت دهم معتادان کشور دانش‌آموز هستند.
هومن نارنجی‌ها از ضعف سیستم اطلاعات کشور در زمینه آمار مصرف مواد مخدر به تفکیک در کل کشور و در بین دانش‌آموزان، انتقاد کرده است.
کاهش سن مصرف دخانیات
معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام کرد: سن دخانیات در کشور به حدود 12 سال کاهش یافته و مساله دخانیات بیش از همه قشر دانش‌آموز و جوان را تهدید می‌کند.
امامی‌رضوی تصریح کرد: گرایش دانش‌آموزان و جوانان به مصرف سیگار نه به دلیل کشش واقعی آنها به سیگار است بلکه در رده نوجوانان و جوانان گرایش به مصرف قلیان و سیگار مساله‌ای شخصیتی است زیرا با مصرف آن احساس بزرگ بودن می‌کنند.
وی تاکید کرد: تا زمانی که به موضوع مهارت‌های زندگی پرداخته نشود و والدین و مردم به این موضوع نپردازند که سبک زندگی و کسب مهارت‌های آن را باید در خود تقویب کنند، گرایش به سیگار و دخانیات کاهش نمی‌یابد.
معاون وزیر بهداشت براین باور است که مصرف سیگار و دخانیات که در میان نوجوانان و جوانان از طریق مشاهده در میان همسالان درحال گسترش است، معلولی است که علت آن را باید در سطح زندگی خانواده‌ها دنبال کرد.
دو میلیون معتاد
براساس آمارهای رسمی، یک ميليون و 160 هزار معتاد حرفه‌ای و 800 هزار معتاد غيرحرفه‌ای در کشور وجود دارد و به این ترتیب دو ميليون نفر از جمعيت مولد كشور درگير مواد مخدر هستند.
مديركل امور اجرايی ستاد مبارزه با مواد مخدر به معتادان هشدار داده اگر تاكنون برای درمان مراجعه نكرده‌اند ، با آنها به‌عنوان مجرم برخورد می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر