کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۱, پنجشنبه

چه کسانی چقدر به هاییتی کمک کردند؟

پس از زلزله مرگ بار هفته گذشته در کشور فقیر هاییتی در حوزه کاراییب ، کمک های بین المللی و نحوه ارسال این کمک ها به آوارگان 1.5 میلیون نفری این زلزله مهیب ، به عنوان یک دغدغه جدی سازمان ملل و دیگر کشورهای کمک کننده ، مورد توجه قرار گرفته است .

وب سایت سازمان ملل در گزارشی ، جدول کمک کنندگان و میزان کمک های نقدی و جنسی کشورها و سازمان های غیر دولتی بین المللی به زلزله زدگان هاییتی را منتشر کرده است .

بر اساس آمار اعلام شده ، در مجموع تا کنون کشورهای مختلف جهان 400 میلیون دلار به زلزله زدگان هاییتی کمک نقدی کرده اند .

نکته جالب توجه اینجاست که کشورهای نفت خیز و ثروتمند منطقه خاورمیانه تا کنون کمک درخوری به مصیبت زدگان هاییتی نرسانده اند؛ مثلا از کمک مالی یا جنسی عربستان سعودی که پیش بینی می شود در آمد 3 سال آینده این کشور از محل فروش نفت و فراورده های نفتی بیش از 1 تریلیون دلار باشد ، هیچ خبری در این جدول نیست و نشان می دهد که دولت سعودی علی رغم انباشت صدها میلیارد دلار در خزانه اش حتی یک ریال سعودی بابت زلزله زدگان هاییتی اختصاص نداده است .

دیگر کشورهای نفت خیز منطقه نیز آن طور که باید و شاید کمک نکرده اند ، مثلا جمعیت هلال احمر امارات متحده عربی دعده پرداخت 1 میلیون دلار را داده است و دیگر سازمان های غیر دولتی این کشور تا کنون 430 هزار دلار کمک های نقدی و جنسی به هاییتی ارایه کرده اند .

کویت از طریق جمعیت هلال احمر 1 ملیون دلار کمک کرده است ، قطر کمک های جنسی و غیر نقدی ارایه داده و متعهد به ارسال کمک های جنسی به ارزش 100 هزار دلار دیگر شده است .

ونزوئلا علی رغم دارا بودن درآمدهای سرشار نفتی کمک مالی نکرده بلکه 616 تن کمک های جنسی ارایه کرده است .

جمهوری اسلامی ایران نیز تا کنون 30 تن کمک های جنسی ارایه کرده و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی 106 هزار دلار کمک مالی به هاییتی ارایه کرده است .

نکته قابل توجه دیگر اینجاست که افرادی مانند آنجلیناجولی و برادپیت هر کدام با یک میلیون دلار کمک نقدی ، بیش از کشورهای نفت خیز خاورمیانه و روسیه به مصیبت زدگان هائیتی کمک کرده اند.

کمک های دیگران:

ایالات متحده امریکا : 114.5 میلیون دلار

بریتانیا : 31 میلیون دلار

فرانسه : 31 میلیون دلار

استرالیا : 13.4 میلیون دلار

ایتالیا : 8.7 میلیون دلار

آلمان : 6 میلیون دلار

ژاپن : 5.3 میلیون دلار

چین : 4.4 میلیون دلار

بنیاد بیل و ملیندا گیتس : 1.5 میلیون دلار

جمهوری چک : 1.1 میلیون دلار

بوتسوانا : 1.1 میلیون دلار

هند : 1 میلیون دلار

سنگال : 1 میلیون دلار

آنجلینا جولی : 1 میلیون دلار

براد پیت : 1 میلیون دلار

روسیه : 700 هزار دلار

در مجموع نهادهای خصوصی و سازمان های غیر دولتی در جهان بیش از 110 میلیون دلار به هاییتی کمک کرده اند و این رقم بیش از 25 درصد از مجموع کمک های نقدی ارایه شده به هاییتی است . همچنین این سازمان ها متعهد شده اند که 146 میلیون دلار دیگر به هاییتی کمک کنند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر