کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

احمدی نژاد در کدام خوشه قرار گرفت؟

این روزها هر کجا می‌روی، حرف از خوشه‌های درآمدی است، در تاکسی می‌نشینی، وارد مترو می‌شوی، به بانکها مراجعه می‌کنی، سوار اتوبوس می‌شوی، به محل کار می‌روی، همه از یکدیگر می‌پرسند در کدام خوشه درآمدی قرار گرفته‌ای؟

دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری برای اولین بار زمستان سال 86 بود که از جراحی اقتصاد ایران سخن گفت و همه نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کرد.

در ادامه رئیس جمهور در پیام نوروزی سال 87 خود از رئوس طرح تحول اقتصادی با هفت محور ( اصلاح نظام بانکی، مالیاتی، گمرکی، توزیع، بهره وری، ارزشگذاری پول ملی و هدفمندکردن یارانه‌ها) خبر داد و خواستار ارائه دیدگاههای کارشناسان در این باره شد.

هدفمند کردن یارانه‌ها از این پس بود که بیشتر بر سر زبانها افتاد و با وعده های رئیس جمهوری مبنی بر پرداخت یارانه نقدی به مردم هر روز خبرهای متفاوتی در این باره منتشر شد.

رئیس جمهور سپس در نشست مشترک دولت ومجلس که تیرماه 87 برگزار شد اظهار داشت: دولت برخی اشکالات ساختاری در اقتصاد را که ریشه مشکلات حاکم بر کشور بوده یافته است که با اجرای طرح تحول اقتصادی و هدفگذاری مشخص درصدد اصلاح این مشکلات برخواهد آمد.

به دنبال رونمایی از فرم اطلاعات اقتصادی خانوار در راستای هدفمندکردن یارانه‌ها در شهریورماه 87 مردم پای صندوق تکمیل این فرم حاضر شدند و اطلاعات اقتصادی خود را ارائه کردند.

در این میان حتی دکتر محمود احمدی نژاد در پنجم شهریورماه 87 شخصا به عنوان یک سرپرست خانوار ایرانی با حضور در محل سیار جمع آوری فرم اطلاعات اقتصادی خانوار این فرم را تکمیل کرد و تحویل متصدیان امر داد.

رئیس جمهور در این روز پس از تحویل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار گفت: پایه و اساس هر نوع برنامه ریزی اقتصادی در کشور داشتن اطلاعات جامع و صحیح از وضعیت اقتصادی خانوار است.

در ادامه لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها پس از فراز و نشیبهای فراوان و بررسی کارشناسانه در مجلس شورای اسلامی در 15 دی ماه امسال تصویب و پس از تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد.

در این باره می توان به نکته ویژه‌ای اشاره کرد که چندین دهک یا خوشه درآمدی مشمول دریافت یارانه هستند؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت در ابتدا دولت در لایحه اولیه ارسالی به مجلس شورای اسلامی برای هدفمندکردن یارانه ها، پرداخت یارانه نقدی به هفت دهک درآمدی را پیشنهاد کرده بود که در نهایت نمایندگان پس از بررسی سناریوهای مختلف همچون پرداخت یارانه نقدی به دو و پنج دهک سرانجام با پرداخت یارانه به کلیه خانوارهای ایرانی موافقت کردند.

البته در بند الف ماده هفتم قانون هدفمند کردن یارانه ها آمده است: یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیر نقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به "کلیه خانوارهای کشور" به سرپرست خانوار پرداخت شود.

به هر حال بر اساس اعلام مسئولان دولتی، براساس پنج معیار غیردرآمدی "خودرو، مسکن، تحصیلات، تعداد افراد شاغلین خانوار و میزان وام اخذ شده از نظام بانکی" دهک بندیها انجام خواهد شد. به عبارت دیگر متغیرهای غیردرآمدی دهک بندیها یا خوشه بندیها را مشخص خواهد کرد.

رئیس جمهور در هفته گذشته نیز از برخورداری 100 درصد مردم از یارانه‌های مرتبط با هدفمند شدن یارانه‌ها خبر داد و اعلام کرد در دو گام همه مردم تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

در دو روز گذشته خانوارهای یک تا دو نفر مطلع شده‌اند که در کدام خوشه درآمدی قرار گرفته‌اند و در روزهای آینده نیز مابقی خانوار از این مسئله مطلع خواهند شد.

حال پرسشی که مطرح است اینکه دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری که شخصا هم در این طرح شرکت کرده در کدام خوشه درآمدی قرار گرفته است؟ پاسخ به این پرسش را به مسئولان دولتی یا شخص رئیس جمهور محترم که همواره به صورت شفاف با مردم سخن گفته است واگذار می‌کنیم. سوالی که دانستن آن می تواند برای مردم نیز جذاب باشد.

۱ نظر:

  1. اقای احمدی نژادفرق شما درخوشه3 با مادر اینجاب که درامد ماهانه 500000ریال میباشدچیستجواب دهید

    پاسخحذف