کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۳, شنبه

اسامی بازیگرانی که برای سیمرغ رقابت می‌کنند

بیست و هشتمین جشنواره بین‌اللملی فیلم فجر عرصه رقابت بازیگرانی است که برای به دست آوردن سیمرغ بلورین با هم رقابت می‌کنند.

در این سال‌ها بازیگران مختلف به دلیل دیده شدن در جشنواره فیلم فجر موقعیت حرفه‌ای ویژه‌ای پیدا کرده‌اند، اگر به حافظه رجوع کنیم به یاد می‌آوریم بازیگرانی را که جشنواره فیلم فجر امکان و فرصت دیده شدن و معرفی آنها به سینمای ایران را پدید آورده است.

بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر هم مانند دوره‌های گذشته امکانی است که حاصل کار بازیگران سینمای ایران چه آنها که قدر دیده و بر صدر نشسته‌اند چه آنها که تا به حال اقبال و فرصت دیده شدن نداشته‌اند ارزیابی شود. در این بین طبیعی است آنهایی که فیلم‌های بیشتری دارند و بخت بازی در نقش‌های متنوعی را داشته‌اند شانس بیشتری برای به دست آوردن سیمرغ بلورین داشته باشند.


حمید فرخ‌نژاد امسال پرکارترین بازیگر مرد است، او با فیلم‌های "به رنگ ارغوان"، "دموکراسی تو روز روشن" و "شب واقعه" که هر یک فضا و داستانی متفاوت دارند پا به جشنواره می‌گذارد. "آتشکار" از فهرست نهایی فیلم‌های بخش مسابقه خارج شد در غیر این صورت فرخ‌نژاد می‌توانست با چهار فیلم رکورد دار جشنواره باشد.

فرخ‌نژاد که به دلیل جنس بازی و بازی‌های متفاوت کارنامه‌اش همیشه مورد توجه منتقدان بوده امسال برای بازی در "به رنگ ارغوان" یکی از گزینه‌های احتمالی دریافت سیمرغ بلورین است.

زمانی که مجموعه "یوسف پیامبر" روی آنتن می‌رفت کمتر کسی گمان می‌کرد بازیگر جوان و تازه‌وارد این مجموعه در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر، جشنواره‌ای که در آن بهرام رادان و محمدرضا گلزار حضوری کمرنگ دارند، مصطفی زمانی با سه فیلم متفاوت خود را به رخ رقیبان بکشد.

مصطفی زمانی در نمایی از "بدرود بغداد"

امسال سالی تعیین کننده در سرنوشت بازیگری است که می‌تواند یکی از ستاره‌های سینمای ایران باشد، مصطفی زمانی قابلیت‌های ستاره شدن را دارد و بازی در "آل"، "کیفر" و "بدرود بغداد" می‌تواند این فرصت را به او بدهد تا از نقش یوسف پیامبر فاصله بگیرد.

پوریا پورسرخ به سرعت تبدیل به ستاره‌ فیلم‌های عامه پسند شده و امسال در بیشتر فیلم‌هایی که برای فتح گیشه ساخته شده‌اند مقابل دوربین رفته است. حضور در "آناهیتا" البته فرصتی دوباره برای احیای این بازیگر جوان است، پورسرخ در "ناسپاس" برای اولین بار نقش تاریخی را تجربه کرده و "چراغ قرمز" مثل اغلب کمدی‌های این روزهای سینمای ایران برای جلب مخاطب عام ساخته شده است.

از نسل ستارگان سینمای ایران در دهه 70 محمدرضا فروتن همچنان پرکارترین است، او که در سال‌های اخیر در تلویزیون و سینما به شدت پرکار بوده و گزیده‌کاری چند سال قبل را جبران کرده در جشنواره بیست و هشتم سه فیلم دارد. او در "چهل سالگی" برای اولین بار با لیلا حاتمی همبازی بوده، در "دموکراسی تو روز روشن" فضایی کمدی را تجربه کرده و در "دیگری" در نقش مردی روستایی ظاهر شده است. فروتن اگر خوش اقبال باشد می‌تواند برای بازی در "چهل سالگی" و "دیگری" نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود.

در میان بازیگران زن سینمای ایران حضور مهناز افشار در جشنواره امسال پررنگ‌تر از دیگران است. او با فیلم‌های "پسر آدم، دختر حوا"، "تسویه حساب"، "طبقه سوم" و "خاطره" به جشنواره می‌آید. افشار که بیشتر در فیلم‌های سینمای بدنه بازی می‌کند امسال با حضور در چهار فیلم متفاوت می‌تواند نامزد سیمرغ بلورین باشد، هرچند تجربه نشان داده جشنواره فجر هرگز با ستاره‌ها میانه خوبی نداشته است.

لادن مستوفی با سه فیلم در جشنواره بعد از افشار پرکارترین بازیگر زن است، مستوفی که بازیگری گزیده‌کار است با فیلم‌های "تسویه حساب"، "شب واقعه" و "برخورد خیلی نزدیک" به جشنواره می‌آید. البته "تسویه حساب" و "برخورد خیلی نزدیک" از تولیدات پارسال هستند.

باران کوثری پشت صحنه "هیچ"

از نسل تازه بازیگران باران کوثری با سه فیلم در جشنواره حضور دارد، سه فیلم که حال و هوایی متفاوت و دور از هم دارند و کوثری در آنها فضایی تازه را تجربه کرده است. باران کوثری را در فیلم‌های "هیچ"، "شب واقعه" و "لطفا مزاحم نشوید" می‌بینیم، باران در غیبت پدر و مادرش حضوری پررنگ در جشنواره امسال دارد.

پانته‌آ بهرام بازیگر تحسین شده تئاتر و سینما در جشنواره امسال با فیلم‌های "هیچ"، "خوابهای دنباله‌دار" و "تهران، روزهای آشنایی" حضور دارد، سه فیلم و سه نقش متفاوت که می‌تواند نامزدی سیمرغ بلورین را برای او به ارمغان بیاورد.

الناز شاکردوست یکی دیگر از بازیگران پرکار جشنواره امسال است. شاکردوست با فیلم‌های "فاصله"، "ناسپاس" و "چراغ قرمز" به جشنواره می‌آید. او که در این سال‌ها از ستاره‌های پرکار سینمای بدنه بوده پرکاری‌اش را در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر هم به رخ می‌کشد.

یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال حضور بازیگران دو فیلمی است، فرهاد قائمیان با "تهران، سیم آخر" و "به رنگ ارغوان"، لیلا حاتمی با "پرسه در مه" و "چهل سالگی"، حامد کمیلی با "شکلات داغ" و "پسر آدم، دختر حوا"، علیرضا خمسه با "شکلات داغ" و "خوابهای دنباله‌دار"، محسن تنابنده با "سنگ اول" و "هفت دقیقه تا پائیز"، مهران احمدی با "هیچ" و "خوابهای دنباله‌دار"، آنا نعمتی با "آل"، "برخورد خیلی نزدیک"، شهاب حسینی با "پرسه در مه" و "آناهیتا"، نیکی کریمی "شکلات داغ" و "دموکراسی تو روز روشن"، "جمشید هاشم‌پور با "کیفر و "نفوذی" در جشنواره حضور دارند.

فهرست بازیگران دو فیلمی جشنواره بیست و هشتم ادامه دارد سروش صحت با "برخورد خیلی نزدیک" و "تهران، سیم آخر"، احمد مهرانفر "عصر روز دهم" و "هیچ"، امیر جعفری با "کیفر" و "نفوذی" که بازی در "کیفر" می‌تواند نامزدی سیمرغ بلورین را برای این بازیگر به ارمغان بیاورد.

مریلا زارعی و هانیه توسلی هم در جشنواره امسال دو فیلم دارند. توسلی با فیلم‌های "کیفر" و "عصر روز دهم" و زارعی با "دیگری" و "کیفر" در این رقابت حضور دارد. حامد بهداد با فیلم‌های "کیمیا و خاک" و "لطفا مزاحم نشوید" و امید زندگانی با فیلم‌های "ملک سلیمان" و "خانواده ارنست" به جشنواره می‌آیند. صابر ابر از نسل بازیگران جدید سینمای ایران هم یکی از بازیگران دو فیلمی امسال است. ابر با "هیچ" و "نخودی " به جشنواره می‌آید. نکته جالب حضور مرضیه برومند در این فهرست است. کارگردانی که کمتر مقابل دوربین می‌رود امسال با فیلم‌های "هیچ" و "نخودی" به جشنواره می‌آید.

نکته دیگر این که امسال هدیه تهرانی پس از چند سال غیبت با "هفت دقیقه تا پائیز" به جشنواره می‌آید، بهرام رادان و محمدرضا گلزار هم مانند پرکارترین بازیگر زن سینمای ایران در سال‌های گذشته یک فیلم در جشنواره دارند. محمدرضا گلزار در "دموکراسی تو روز روشن" نقشی کوتاه بازی کرده و بهرام رادان با "مقلد شیطان" به جشنواره می‌آید.

امین حیایی با "بیداری رویاها" نقشی متفاوت را تجربه کرده و احتمال نامزدی سیمرغ بلورین را دارد، همبازی او در این فیلم هنگامه قاضیانی است که او هم یک فیلم در جشنواره دارد. از نسل سینماگران قدیمی جمشید مشایخی با "خانواده ارنست"، علی نصیریان با "شکارچی شنبه" و عزت‌الله انتظامی با "چهل سالگی" رونق بخش رقابت بازیگران هستند.

ضیافت بیست و هشتم فیلم فجر عرصه‌ای برای اثبات توانایی بازیگرانی است که برای نمایش توانمندی‌هایشان نیاز به فضای نقد و بررسی دارند. این فضا را جشنواره در اختیار بازیگرانی قرار می‌دهد که فیلم‌هایشان در بخش‌های مختلف جشنواره روی پرده می‌روند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر