کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

ایران می‌گوید که به زودی سه ماهواره به مدار زمین می‌فرستد

ایران از رونمایی سه ماهواره و افتتاح چندین پروژه دفاعی و موشکی درروزهای بزرگداشت سالگرد انقلاب این کشور خبرداد.

سرتیپ مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز سه شنبه ۶ بهمن (۲۶ ژانویه) گفت که پروژه های جدید وزارت دفاع و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای آینده افتتاح و به بهره برداری می رسد.

او جزئیات بیشتری از پروژه های دفاعی و موشکی ارائه نداد، اما رونمایی از سه ماهواره "طلوع"، "مصباح" و ماهواره دانشجویی "یا مهدی" بخشی از این برنامه خواهد بود.

یک هفته پیشتر، رضا تقی پور، وزیر اطلاعات و فناوری دولت ایران هم از رونمایی این سه ماهواره خبر داده بود.

آقای تقی پور گفته بود که جزئیات این سه ماهواره در روز چهاردهم بهمن، روز ملی فضا اعلام خواهد شد.

به گفته او، ماهواره مصباح ۲ یک ماهواره مخابراتی است که در مدار پایین زمین برای کاربردهای ارتباطی مانند ذخیره و ارسال پیام در نظر گرفته شده است و می تواند کاربردهای محدود مخابراتی داشته باشد.

وزیر ارتباطات ایران همچنین گفت که ماهواره طلوع از روی مدل مهندسی ماهواره "مصباح ۲" ساخته شده است و ماهواره "یامهدی" یک ماهواره دانشجویی است.

یک سال پیشتر، به مناسبت سی امین سالگرد انقلاب ایران سازمان فضایی این کشور ماهواره "امید" را برای مدت ۵۰ روز به فضا فرستاد، که این اقدام با واکنش آمریکا، اسرائیل، فرانسه، بریتانیا و آلمان روبه رو شد.

برخی کشورهای غربی از برنامه های موشکی این کشور ابراز نگرانی کردند و اعلام کردند که برنامه فضایی ایران می تواند مقاصد نظامی داشته باشد. ایران این اتهامات را به شدت رد می کند.

ایران با ارسال ماهواره امید، به جمع معدود کشورهایی پیوست که از توانایی فنی لازم برای طراحی و ساخت مستقل ماهواره و پرتاب آن به فضا برخوردارند و منابع مالی لازم را برای اجرای چنین طرح هایی اختصاص داده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر