کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

فراموشی ارزشها و کم‌رنگی هنجارهای جامعه

تا كنون نه ستاد مبارزه به مواد مخدر و نه آموزش و پرورش و يا هيچ يك از سازمانها يا نهادهاي مرتبط نتوانستند آمار قابل قبولي را در اين باره ارائه دهند و استناد به آمارهاي موجود نيز چندان قابل اطمينان نيست.

پروفسور غلامحسين باهر جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفتگو باخبرنگار اجتماعي «فردا»، با انتقاد از عدم وجود فرهنگ كاربردي آمار در شناخت ناهنجاري هاي اجتماعي گفت: بسياري از مشكلات اجتماعي كه امروز شاهد آن هستيم اعم از اعتياد به مواد مخدر، روانگردانها، مشروبات الكلي و يا حتي سيگار ناشي از عدم شناخت آنها و در اختيار نداشتن علم آمار در اين باره است. هنوز اعتياد در ميان جوانان و نوجوانان امري مخفي تلقي مي شود و تا اين افراد به بيماستانها و يا درمانگاههاي بازپروري مراجعه نكنند قادر نيستيم تعداد واقعي آنها راتخمين بزنيم.

پروفسور باهر با اشاره به دلايل گسترش انواع اعتياد در جوانان و نوجوانان اظهار داشت: بيكاري و عدم مسئوليت پذيري از نكاتي است كه گرايش به سمت اعتياد را افزايش مي دهد. بيكاري چه در سنين پايين كه درس خواندن يا نخواندن را شامل مي شود و يا در سنين بالا كه عدم احساس مسئوليت و تمايل به كار است زمينه را براي اعتياد فراهم مي كند.

وي همچنين افزايش تنوع تفريح درميان جوانان را از ديگر موارد گرايش به سمت مشروبات الكلي دانست و يادآور شد: اگر تفريحات جوانان امروزي را با پدران و مادران خود مقايسه كنيم مي بينيم كه نوع تفريحات، خود عاملي براي گسترش انواع اعتياد است.

به طور مثال اگر در روزهاي تعطيل سري به كوه و دشت بزنيد مي بينيد كه دختران و پسران جوان بدون كوچكترين دغدغه اي در كنار هم به كوه مي روند و روابط بسيار آزادي دارند و يا از كشيدن قليان و سيگار كه بسيار باب شده هيچ اباي از آن ندارند در حاليكه تا چند سال پيش تنها مردان و زنان پير از آن استفاده مي كردند و امروز به يك تفريح مخرب كه به راحتي نيز دردسترس است تبديل شده و از همه مهمتر قبح استفاده از سیگار ، قليان و يامشروبات الكلي است كه براي بسياري ازجوانان و به خصوص دختران كه از لحاظ تربيتي هميشه جايگاه ويژه اي در اسلام و فرهنگ ايراني داشتند كم رنگ شده است.

وي درادامه تصريح كرد: ارزان بودن و در دسترس بودن سيگار و مشروبات الكلي، برگزاري انواع پارتي ها كه در آنها از انواع مخدرات استفاده مي شود و همچنين رنگ پريدگي اعتقادات و كاهش كرامت انساني در نزد جوانان به همراه مشكلات اقتصادي و اجتماعي و تضعيف بنيان خانواده سبب شده كه شرايط حركت جوان به سمت مخدرات و مسكرات مهيا شود.

اين آسيب شناس معتقد است: جوان امروز كمبود شخصيتش را با دود و با درست كردن اندام به هر وسيله از پوشيدن لباسهاي نافرم تا شبيه كردن خود به انواع مدلهاي غربي كه در شان فرهنگ جامعه نيست پر مي كندو اين همان مسئله اي است كه تا كنون مديران فرهنگي و آسيب شناسان مانتوانستند براي آن تدبيري بيانديشند.

باهر در پايان يادآور شد: بهترين راه حل براي كاهش آمار انواع اعتياد در جوانان و نوجوانان كه سرمايه هاي اين كشور هستند اين است كه زمينه هاي پيشگيري را بالا ببريم و در توجيه والدين در افزايش سطح آگاهي و فهم شان تلاش كنيم و با اين فكر كه فرزند من مصون از ماجرا است برخورد كنيم زيرا هميشه خطر در كمين است. والدين با دراختيار قرار دادن تجربه هاي خود به فرزندان و بالا بردن شان ومنزلت خود در برابر آنها و همچنين الگو پروري مناسب مي توانند در مصون ماندن جوان و نوجوان از خطر گرايش به سيگار، مشروبات الكلي و انواع مخدرها و روانگردانها برحذر باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر