کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۴, یکشنبه

پدر زلزله‌شناسی ایران: تهران باید تخلیه شود

پدر زلزله شناسی ایران با تاکید بر احتمال وقوع زمین لرزه در تهران و تبدیل این حادثه به بزرگترین فاجعه تاریخ گفت: به عقیده من برای کاهش خسارات و تلفات انسانی این فاجعه باید با اتخاذ سیاستهای عاقلانه و منطقی و به دور از احساس تهران را تخلیه کرد.بهرام عکاشه با اشاره به وقوع زلزله در هائیتی و بررسی ابعاد این حادثه در مقیاس تهران گفت: هیچ راهی نداریم جز اینکه مکان دیگری را به عنوان پایتخت جدید انتخاب کنیم.

موضوع انتقال پایتخت برای اولین بار در سال 1364 و همزمان با دویستمین سال پایتختی تهران مطرح شد و پس از جنگ تحمیلی در سال 1368 بار دیگر این طرح به طور جدی تر مطرح شد. طرحی که با تصمیم دولتمردان وقت مبنی بر ارجحیت ساماندهی تهران کنار گذاشته شد. این موضوع در سالهای نخستین دهه 70 نیز مطرح شد که پیگیری آن بی نتیجه ماند.

عکاشه با عنوان این مطلب که انتقال پایتخت از تهران باید در طولانی مدت صورت بگیرد و با این امید که در این مدت اتفاقی نیفتد گفت: باید به تدریج صنایع، دانشگاهها، سفارتخانه ها و... از تهران خارج شود.

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد تهران شمال با تاکید بر اینکه انتخاب پایتخت باید با سیاستگذاریهای حساب شده صورت بگیرد ادامه داد: انتقال پایتخت تنها برای ایران موضوعیت ندارد بلکه در حدود 10 کشور دیگر این کار انجام شده و نتیجه هم داده است.

دولتمردان باید خیلی جدی به فکر موضوع انتقال پایتخت از تهران به نقطه ای دیگر باشند
عکاشه
پیش از این نیز کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در مجلس با اشاره به انتخاب گزینه هایی برای انتقال پایتخت از تهران به نقطه ای دیگر به خبرنگار مهر گفته بود که " پایتخت باید به محلی انتقال داده شود که مشکلات قبلی در آن وجود نداشته باشد. همچنین تمایل به گسترش در محدوده شهری و مشکلات شهرهای بزرگ را نداشته باشد بر این اساس شاهرود گزینه ای مناسب در این زمینه است."

عکاشه با انتقاد از اینکه انتخاب تهران به عنوان پایتخت تنها به دلیل خوش آب و هوایی این منطقه بوده است افزود: آن موقع که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد کسی به فکر گسلهای این منطقه نبود.

رئیس پیشین مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: معتقدم دولتمردان بایستی خیلی جدی به فکر موضوع انتقال پایتخت از تهران به نقطه ای دیگر باشند چون اگر اتفاقی رخ دهد تهران برای سالهای متمادی تعطیل خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر