کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

منشور کوروش به ایران نمی‌آید

حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صبح شنبه، 19 دی‌ماه در حاشیه‌ برگزاری جشنواره‌ی بین‌المللی جاده‌ی ابریشم در جمع خبرنگاران از ایجاد وقفه در زمان ورود منشور کوروش به کشور خبر داد و گفت: براساس توافق‌ها و مذاکره‌های انجام‌شده با موزه‌ی بریتانیا قرار بود، 16 ژانویه برابر با 26 دی‌ماه منشور کوروش به ایران وارد شود؛ اما به‌تازگی نامه‌ای دریافت کردیم که در آن، مسؤولان این موزه اعلام کردند، از قسمت شکسته‌شده‌ی منشور کوروش تکه‌های تاریخی پیدا شده‌اند که به واسطه‌ بررسی و مطالعات آن‌ها می‌توان به منشورهای دیگری از کوروش که ساخته شده و به بلاد دیگر فرستاده شده‌اند، دست پیدا کرد.
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این‌که موزه‌ بریتانیا برای انجام مطالعات تحقیقاتی روی این تکه‌های تاریخی، از ایران نیز دعوت کرده است، اظهار داشت: قرار شده است، هیأتی مطالعاتی از ایران در انجام این تحقیقات مشارکت کند. حتا موزه‌ بریتانیا موافقت کرده است تا این تکه‌های تاریخی کشف‌شده را به ایران بفرستد.
بقایی با بیان این‌که منشور کوروش قطعا به ایران خواهد ‌آمد، ادامه داد: وقفه‌ ایجادشده در زمان ورود این منشور منافاتی با اصل نمایش آن در کشور ندارد و به‌زودی زمان بعدی پیش‌بینی‌شده برای ورود منشور کوروش به کشور اعلام می‌شود و حتا ممکن است، به ماه‌های پایانی امسال نیز برسد.
وی پیدا شدن تکه‌های تاریخی از منشور کوروش در موزه‌ بریتانیا را اتفاقی بزرگ دانست و گفت: پیدا شدن این تکه‌ها این تئوری را که در زمان کوروش 10 منشور ساخته و به کشورهای مختلف فرستاده شده‌اند، مشخص می‌کند و شاید در ایران نیز بتوانیم گمانه‌زنی‌ها و کاوش‌های باستانی را برای پیدا کردن یکی از این منشورها انجام دهیم.
معاون رییس‌جمهور بیان کرد: به‌دلیل وقفه‌ای که در ورود منشور کوروش به ایران اتفاق افتاده، با مسؤولان موزه‌ بریتانیا مذاکره کرده و از آن‌ها خواسته‌ایم، به جبران این وقفه، چند تکه از اشیای باارزش و تاریخی ایران در این موزه را در زمان بعدی برای نمایش همراه منشور کوروش به ایران بفرستند.

بقایی درباره‌ سرانجام موضوع کشف بقایای ارتش کمبوجیه در مصر و حضور علی لاریجانی‌ـ رییس مجلس شورای اسلامی ـ در این کشور و پرداختن به این موضوع در مذاکره با مقامات مصری نیز گفت: سفر آقای لاریجانی، سفری دیپلماتیک بود و هیچ ارتباطی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نداشت. ما هم نماینده‌ای همراه هیأت اعزامی ایشان به مصر نفرستادیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این‌که مقدمات برای حضور یک هیأت کارشناسی و کاوش در مصر در حال انجام است، اظهار کرد: معتقدیم موضوع ارتش کمبوجیه موضوع اصلی نیست، بلکه پرداختن به آن، فصل جدیدی برای گشودن همکاری‌های دو کشور است. اگر این همکاری توسعه پیدا کند، قطعا ما در مصر اکتشاف‌های بسیار نفیسی از آثار تاریخی ایران خواهیم داشت. نمونه‌ این آثار نفیس، کتیبه‌ سند تاریخی کانال سوئز است که اکنون در موزه‌ بریتانیا نگهداری می‌شود و در مصر کشف شده است.
بقایی درباره‌ طرح موضوع دریافت غرامت جنگ جهانی اول از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اقدامات صورت ‌گرفته درباره‌ این موضوع، گفت: با همکاری دستگاه‌های مختلف وارد عمل شده‌ایم. البته در زیرمجموعه‌ نهاد ریاست‌جمهوری نیز کمیته‌ای برای پی‌گیری این موضوع تشکیل شده است.
وی با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ خسارت‌های جنگ جهانی اول در ایران، تأکید کرد: اطلاعات و مستندات فراوانی در این‌باره در کشور وجود دارند و حتا بسیاری از شاهدان وقوع این جنگ زنده‌اند که باید از اطلاعات آن‌ها استفاده شود.
به گفته‌ی او، براساس اطلاعات به‌دست آمده در زمان جنگ جهانی اول حدود دومیلیون تن کالا از مرزهای ایران خارج شده است و هزار نفر که نام و مشخصات آن‌ها وجود دارد، بر اثر حمله‌های نظامی و تعدادی دیگر براساس تصادف‌ها کشته شدند.
بقایی درباره‌ این‌که با وجود به نتیجه نرسیدن دریافت غرامت ایران از جنگ هشت‌ساله‌ تحمیلی، اعلام دریافت غرامت از جنگ جهانی اول چه موضوعیتی دارد، اظهار داشت: این دو موضوع کاملا مستقل و متفاوت‌اند. معنا ندارد که آن‌ها را به‌هم وصل کنیم، چون معتقدیم، نپرداختن به موضوع جنگ جهانی اول و خسارت‌های ناشی از آن به ایران که تا به‌حال به آن پرداخته نشده، یکی از اشکال‌های اصلی ما بوده است.
وی بیان کرد: توجه داشته باشید که عراق اکنون یک کشور اشغال‌شده است که کشورهای آمریکا، انگلیس و روسیه که سبب جنگ جهانی اول شدند، در این کشور نیز اقدامات نظامی انجام می‌دهند.
بقایی با بیان این‌که بسیاری از کشورها مانند ویتنام هنوز غرامت جنگ جهانی اول را می‌گیرند، ادامه داد: طرح موضوع دریافت غرامت جنگ جهانی اول از آمریکا و دیگر کشورهای ابرقدرت، زمینه‌ای است که ما بتوانیم اعمال قدرت و احقاق‌ حق کنیم.
معاون رییس‌جمهور بیان کرد: این‌که صورت گرفتن یک انفجار در آرژانتین به توقیف الواح تاریخی ایران در کشوری دیگر منجر می‌شود، هیچ منطقی ندارد. بنابراین ما تلاش می‌کنیم، با تهیه‌ اسناد و مدارک، حق ملت ایران را از کشورهای ابرقدرت مطالبه کنیم. ضمن آن‌که اسنادی داریم که نشان می‌دهند، بخشی از آثار تاریخی ایران در جنگ جهانی اول از کشور خارج شده است.
او در پایان درباره‌ ثبت ملی حجاب اقوام ایرانی در هفته‌ آینده، گفت: چادر در ایران پوششی سنتی با قدمتی تا عصر صفوی است. ما تلاش می‌کنیم، با ثبت این اثر ملی که با فطرت ایرانیان هماهنگ بوده است، ارزش‌ها و قدمت تاریخی آن‌را نشان دهیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر