کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

زیاد نشینید ، دیابت می‌گیرید، سکته می‌کنید

زیاد نشستن به مدت طولانی می‌تواند دسته گسترده ای از مشکلات مرتبط با سلامت را حتی در میان افرادی که به طور مرتب ورزش می‌کنند به وجود آورد.

آخرین تحقیقات نشان می‌دهد نداشتن فعالیت می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را حتی در صورتی که شما فعالیت‌های ورزشی نیز انجام دهید افزایش دهد.

در یکی از این مطالعات مشخص شد خطر ابتلا به سندروم متابولیک که می‌تواند در نهایت منجر به دیابت نوع دوم شود به ازای هر ساعت نشستن در طول روز نزدیک به 26 درصد افزایش پیدا می‌کند.

به همین دلیل کارشناسان موسسسه کارولینسکا از سوئد معتقدند تنها راه کم کردن این اثرات آن است که ما زمانی را که به صورت بی‌تحرک سپری می‌کنیم کاهش دهیم.

این پزشکان معتقدند با انجام تغییرات ساده در زندگی مانند استفاده از پله‌ها به جای آسانسور ، یا قدم زدن در اطراف محیط کار حتی برای مدت چند دقیقه در طول مدتی که در سر کار خود هستید می‌تواند این خطرات را کاهش دهد.

البته دانشمندان اعلام کرده اند هنوز به دلیل اصلی که چرا نشستن به مدت طولانی می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی شود پی نبرده اند.اما آن‌ها معتقدند واکنش‌های شیمیایی که در بدن در طول مدت بی‌تحرکی رخ می‌دهد می‌تواند یکی از این عوامل باشد.

به این ترتیب در آینده نه تنها ورزش کردن باید به عنوان روشی برای خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون در نظر گرفته شود ، بلکه مردم باید تا حد ممکن به زندگی خود تحرک ببخشند و از نشستن به مدت طولانی بپرهیزند.

بالا رفتن از پله‌ها به جای استفاده از آسانسور ، استراحت های 5 دقیقه‌ای در بین زمان‌های کاری و پیاده روی کردن به جای رفتن به محل کار با خودرو می‌تواند تا حدی انسان‌ها را از این زندگی ساکن و بی حرکت امروزی نجات دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر