کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

اسامه بن لادن؛ زنده یا مرده؟

اسامه بن لادن هشت سال پیش در جنگ "توره بوره" در افغانستان، بر اثر بمب های آمریکایی یا در نتیجه بیماری جدی کلیوی کشته شده است. در تئوری توطئه نمونه های بسیاری از این دست دیده می شود.
تئوری هایی از این نوع درباره بن لادن از زمان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی در فضای اینترنت منتشر شد که بر اساس آن سرویس های اطلاعاتی آمریکا با نوشتن و انتشار بیانیه های بن لادن سعی در ایجاد یک شخصیت شرور و شیطانی دارند تا بدین ترتیب جنگ در عراق و افغانستان را نزد افکار عمومی آمریکا توجیه کنند.
اما آیا واقعا خطرناکترین مرد جهان هنوز زنده است؟
در حدود یک دهه است که اسامه بن لادن در گریز از ابر قدرت جهان (آمریکا) موفق بوده و این بزرگترین مورد تعقیب تبهکاران خطراک در تاریخ محسوب می شود.
بروس ریدل، رییس برنامه مرور سیاست های دولت باراک اوباما در مورد افغانستان و پاکستان که گزارش سرویس های اطلاعاتی در مورد بن لادن را مطالعه کرده، می گوید که تلاش برای تعقیب و دستگیری بن لادن هنوز به پایان راه نرسیده است.
او می گوید که در حال حاضر به هیچ عنوان سرنخی در مورد محل مخفی شدن او در دست نیست.
در غیاب اطلاعات شفاف و ملموس در مورد بن لادن، سرنوشت او در هاله ای از ابهام و شایعات قرار گرفته است.
"قطعا جعلی است"
طی چند سال گذشته تعداد زیادی بیانیه تصویری و صوتی منسوب به بن لادن منتشر شده، اما پیوسته اصالت این بیانیه ها زیر سئوال رفته است.
درستی تمامی ویدیوهای منتسب به بن لادن توسط دیوید ری گریفین، استاد سابق الهیات و یکی از اعضای حرکتی موسوم به "کشف حقیقت ۱۱ سپتامبر" زیر سئوال رفته است. او همچنین روایت های غالب در مورد اتفاقات ۱۱ سپتامبر را مورد تردید قرار داده است.
آقای گریفین می گوید: "نمی توان واقعی بودن هیچ کدام از این فیلم ها را اثبات کرد. حتی تقریبا با اطمینان می توان گفت سه فیلم منتسب به بن لادن جعلی هستند. بنابراین اگر کسی مشغول جعل فیلم های ویدیویی بن لادن است، آنوقت این تصور به وجود می آید که شاید همه ویدیوها و فایل های صوتی منتسب به او قلابی هستند".
اولین ورد از فیلم هایی که آقای گریفین به اصالت آن شک دارد، فیلمی است که وزارت دفاع آمریکا در ماه دسامبر سال ۲۰۰۱ میلادی منتشر کرد. در این فیلم بن لادن به حملات ۱۱ سپتامبر به برج های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک اعتراف می کند. این در حالیست که دیوید گریفین می گوید گروه القاعده تا بحال به ندرت مسئولیت حملات تروریستی را پذیرفته است.
این استاد سابق الهیات همچنین ادعا می کند که در فیلم های ویدیویی پس از ۱۱ سپتامبر، اندام بن لادن با گذشته تفاوت دارد. به گفته او بن لادن در این فیلم ها چاق تر است و انگشتان کوتاهتری دارد و حتی با دست مخالف می نویسد.
بیشتر بیانیه های بن لادن در قالب فایل های صوتی منتشر شده اند. از سال ۲۰۰۱ تا به امروز فقط دو فیلم ویدیویی از او انتشار یافته است.
آقای گریفین ادعا می کند که هر دوی این فیلمها جعلی هستند.
او می گوید یکی از این فیلمها که تنها چند روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اکتبر ۲۰۰۴ پخش شد، فاقد معانی و الفاظ دینی است که معمولا در بیانیه های قبلی بن لادن وجود داشت.
دیوید گریفین می گوید که این فیلم به انتخاب مجدد جورج بوش در دور دوم ریاست جمهوری او کمک کرد.
اما واقعیت این است که آخرین فیلم ویدیویی بن لادن که در سپتامبر ۲۰۰۷ منتشر شد بیش از بقیه آنها توجه ها را به خود جلب کرده است.
"توطئه غربی"
آقای گریفین از این فیلم ویدیویی با این عنوان نام می برد: "نوار تروریست ریش سیاه". ریش خاکستری بن لادن که همیشه وسیله شناسایی او بود در این فیلم با یک ریش مرتب و سیاه رنگ جایگزین شده است، و در بسیاری از صحنه های این فیلم در حالیکه بن لادن مشغول سخن گفتن است تصویر او بی حرکت می ماند.

یکی از ماموران سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) هم از جمله کسانی است که اصالت این فیلم را زیر سئوال می برد. رابرت بائر، وجود توطئه از سوی غربی ها را رد می کند اما می گوید احتمال دارد این فیلم توسط القاعده جعل شده باشد.
آقای بائر می گوید: "القاعده علاقه خاصی به دستکاری در فیلم های ویدیویی بن لادن دارد تا آنها را جدید و به روز نشان دهد. شما می توانید صدا را به شیوه های دیجیتالی به هر چیزی تغییر دهید. می توان ماهها و سالها را تغییر داد. حتی می توان حروف صدادار و هجاها را ضبط کرد و به هر ترتیبی که می خواهید آن را تغییر دهید".
از سوی دیگر آرت کلر، مامور سابق سیا می گوید تئوری های توطئه ای که در مورد مرگ بن لادن ساخته شده، واقعا خنده دار است.
بی بی سی از اندی لاوز، یکی از کارشناسان سابق نیروی هوایی ارتش بریتانیا در زمینه عکس و تصویر خواست تا از یکی از ویدیوهای غیر قابل انکار اسامه بن لادن در سال ۱۹۹۸ را با فیلم های او در سال ۲۰۰۱ (معروف به فیلم اقرار) و سال ۲۰۰۷ (معروف به فیلم ریش سیاه) را با هم مقایسه کند.
آقای لاوز بعد از انجام این مطالعات به این نتیجه رسید که چاق تر به نظر رسیدن بن لادن در این فیلم ها در نتیجه شیوه های تدوین بوده است. با اضافه شدن زیرنویس به فیلم، تصویر تا حدی مخدوش شده است. او در نهایت این طور نتیجه گیری می کند که تمام این فیلم ها یک نفر را نشان می دهند: بن لادن.
به علاوه، آقای لاوز می گوید این به هیچ وجه واقع بینانه نیست که فکر کنیم ارتش آمریکا این فیلم ها را جعل کرده است.
این کارشناس تصویری می گوید: "از لحاظ فنی در زمانه ما انجام چنین دستکارهایی در تصویر ممکن است؛ اما در عین حال چنین کارهایی پنهان نمی مانند زیرا افرادی که در انجام آن دخیل بوده اند بالاخره خبر آن را پخش می کنند".
بن لادن از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا کنون ۴۰ بیانیه منتشر کرده است که بسیاری از آنها به وقایع اخیر اشاره می کنند و حتی در دو بیانیه هم نام باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا برده شده است.
مایک شوئر، یکی از ماموران سابق سیا که خود واحد مخصوص به بن لادن را در سازمان اطلاعاتی آمریکا تاسیس و برای دوره ای اداره کرد، معتقد است که بن لادن هنوز زنده است.
"واقعیت دشوار"
این مامور سابق سیا می گوید تقریبا در تمامی بیانه های صوتی بن لادن به تاریخ یا اتفاقی که اخیرا رخ داده اشاره می شود. همچنین به گفته او، آژانس امنیت ملی آمریکا و دفاتر ارتباطات دولت بریتانیا توانایی فوق العاده ای در شناسایی اصالت فایل های صوتی دارند.
بنابراین، آقای شوئر چنین نتیجه گیری می کند که اگر این صدای واقعی بن لادن نباشد، چنین سازمان هایی مطمئنا به دولت های ذیربط خود در مورد جعلی بودن این صداها اطلاع می دهند.
آرت کلر، یکی دیگر از ماموران سابق سیا، تئوری توطئه در مورد کشته شدن بن لادن را مسخره می داند و می گوید: "توضیح و تفسیر شرایط کنونی با توسل به تئوری توطئه بسیار راحت تر از روبرو شدن با واقعیت دشوار کنونی است. واقعیت دشوار این است که ما در حال انجام عملیات در یکی از خطرناکترین نقاط دنیا هستیم و کسی را تعقیب می کنیم که با مهارت و زیرکی خاص و تلاش فوق العاده اش توانسته تا به حال از تیررس رادارهای ما دور بماند".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر