کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

توصیه کمیته پارلمانی فرانسه برای محدودیت استفاده از روبنده

یک کمیته پارلمانی فرانسه توصیه کرده است که به زنان مسلمان نباید اجازه داده شود در اماکن عمومی مانند بیمارستان ها و مدارس و نیز هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی روبنده بپوشند.

این کمیته همچنین توصیه کرده که به کسانی که از ظاهر آنان چنین بر می آید که از اعتقادات مذهبی افراطی پیروی می کنند، نباید کارت اقامت در فرانسه و نیز شهروندی این کشور داده شود.

در گزارش دویست صفحه ای کمیته پارلمانی فرانسه در این باره، همچنین تاکید شده که ملزم کردن زنان به پوشاندن صورت خود با اصول نظام جمهوری فرانسه یعنی سکولاریسم و برابری، مغایرت دارد.

انتظار می رود در پی انتشار گزارش دویست صفحه ای کمیته پارلمانی فرانسه، توصیه این کمیته به صورت طرح در پارلمان فرانسه مطرح شده و به بحث گذارده شود.

این گزارش در پی ماه ها بحث علنی پس از اظهارات نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه است که گفته بود فرانسه با پوشش اسلامی زنان مخالف است.

تهیه این گزارش پس از حدود 6 ماه تکمیل شده است.

حزب دست راستی حاکم که ریاست آن با نیکولا سارکوزی است هم اکنون طرحی را به پارلمان فرانسه ارائه داده که در آن از منع کامل استفاده از روبنده بنا بر ملاحظات امنیتی، حمایت شده است.

با وجود این که در فرانسه کمتر از دو هزار زن مسلمان روبنده می پوشند، این موضوع به صورت بحث ملی در این باره که فرانسوی بودن به چه معنی است، درآمده است.

جک ایزارد ،گزارشگر بی بی سی می گوید اگرچه در استفاده از کلمات در گزارش احتیاط و دقت کامل به کار برده شده، هنوز این خطر وجود دارد که ممکن است موجب احساس بیگانگی مسلمانان فرانسه شود و در حالی که بیشتر فرانسوی ها موافق ممنوعیت کامل پوشیدن روبنده هستند، بهانه ای به دست کسانی بدهد که دارای نظرات افراطی تر هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر