کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۴, دوشنبه

عربستان از ایران خواست اجازه خروج دختر بن لادن را بدهد

پس از آن که ایران اذعان کرد دختر اسامه بن لادن در تهران است، عربستان سعودی از ایران خواسته است به او اجازه دهد از این کشور خارج شود.

امیر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان گفت دولت او برای آزادی دختر رهبر فراری القاعده، در حال مذاکره با ایران است.

گفته می شود ایمان بن لادن که 17 سال دارد، اخیر از ساختمانی که همراه با چند نفر دیگر در آن تحت بازداشت خانگی قرار داشت، فرار کرده.

وی پس از فرار از این ساختمان، در سفارت عربستان سعودی در ایران پناه گرفته است.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط اخیرا نوشت که ایمان و پنج تن از خواهران و برادران او از سال 2001 در ایران تحت بازداشت خانگی بوده اند.

این روزنامه که متعلق به یکی از عموزاده های امیر سعود الفیصل است، نوشت سفارت عربستان مجوز سفر را برای ایمان بن لادن صادر کرده تا او بتواند به عربستان سعودی برگردد.

این روزنامه همچنین به نقل از زینه بن لادن، همسر عمر، چهارمین پسر بن لادن نوشت که فرزندان بن لادن و و خیریه، همسر او در یک مجتمع مسکونی در اطراف تهران زندگی می کنند.

زینه بن لادن گفته است: "بچه های بن لادن در چند خانه مجاور هم که دارای حیاط و باغ هستند، زندگی می کنند، کامپیوتر دارند اما به اینترنت دسترسی ندارند. در این مجتمع یک استخر هم هست."

این روزنامه افزود: هم زینه و هم شوهرش عمر که در حال حاضر در قطر زندگی می کنند، تلفنی با یکی از فرزندان بن لادن صحبت کرده اند. زینه امیدوار است که بتواند به تهران سفر کند.
'مسئله انسانی'

امیر سعود الفیصل که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی صحبت می کرد، گفت کشورش به موضوع به عنوان یک "مسئله انسانی" نگاه می کند.

وی گفت:" ما بر همین اساس با دولت ایران در حال مذاکره هستیم."

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته گفت در جریان این موضوع که دختر اسامه بن لادن در تهران است، قرار گرفته است.

آقای متکی گفت "معلوم نیست" او چطور خود را به تهران رسانده اما اگر مدارک لازم برای سفر را داشته باشد، می تواند ایران را ترک کند.

به گفته تحلیلگران، روابط میان ایران و عربستان سعودی از مدت ها قبل با رقابت و سوء ظن همراه بوده و این موضوع تا حدی به دلیل اختلافات عقیدتی میان مسلمانان شیعه و سنی است.

اسامه بن لادن که مظنون و متهم اصلی حملات یازدهم سپتامبر و چند حمله دیگر است، در یک خانواده ثروتمند سعودی متولد شد اما در سال 1991 به دلیل فعالیت هایی که علیه دولت عربستان داشت، از این کشور اخراج شد.

رهبر شبکه القاعده که تحت تعقیب نیروهای اطلاعاتی تعدادی از کشورهای جهان است، نوزده فرزند از چند همسر خود دارد که نیمی از آنان هم اکنون در عربستان و سوریه زندگی می کنند.

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از عمر بن لادن نوشته که اعضای خانواده او در تهران هیچ ربطی به "اتهامات تروریستی" که علیه پدرش مطرح است، ندارند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر