کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

یک نوآوری برای ترويج نام «خليج فارس»

كمال گلستاني، تاجر ايراني براي ترويج نام «خليج فارس» اقدام به ابتكار جديدي كرده است.

كمال گلستاني اين تاجر ايراني كه در عرصه واردات قلم فعاليت مي‌كند، درباره ابتكار خود مي‌گويد: براي نخستين بار سفارش ساخت خودكاري كه روي آن نقشه و نام «خليج فارس» حكاكي شده است را به يك شركت خارجي داده‌ايم كه نقشه حك شده روي قلم متعلق به وضعيت كنوني خليج فارس و نقشه روي جعبه اين خودكار متعلق به 600 سال پيش يعني قديمي‌ترين نقشه موجود در دنيا درباره خليج فارس است.

به گفته وي نمونه‌اي از اين قلم به زودي به نشريه نشنال جئوگرافيك كه در زمينه موضوع خليج فارس، موضوعات متعددي داشته است، هديه خواهد شد.

وي قلم خليج فارس را چنين توصيف مي‌كند كه قسمت بالاي اين قلم به رنگ ارغواني است و نقشه و نام خليج فارس روي آن حك شده، جعبه اين قلم نيز در ابعاد 20 در 20 با نقشه رنگي خليج فارس متعلق به 600 سال پيش زينت شده است.

گلستاني درباره نحوه به دست آوردن اين نقشه نيز مي‌گويد: به دنبال تهيه اين نقشه به فرانسه سفر كردم و نزديكي موزه لوور گالري را پيدا كردم كه فقط نقشه مي‌فروشد، نقشه جزئي‌ترين مناطق كره زمين در آنجا وجود دارد، قديمي‌ترين نقشه خليج فارس را به دست آوردم كه توسط يك اروپايي طراحي شده بود، پس از آن كپي نقشه را به شركت سازنده خودكار در چين رساندم تا روي جعبه اين خودكار از تصوير آن استفاده كنند.

اين تاجر ايراني پيش از اين منشور كوروش را نيز با تمام جزئيات روي قلم پياده كرده و نمونه نفيس آن را كه با الماس زينت شده به موزه بريتانيا براي قرار دادن در كنار اصل منشور كوروش و موزه ملي ايران هديه كرده است.

گلستاني به گذشته كاري خود اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در دهه 50 زماني كه محصل بودم، تعطيلي تابستان در مغازه قلم فروشي كه متعلق به يكي از اقوام بود، كار مي‌كردم و در اوج بچگي مي‌ديدم كه خيلي‌ها هستند كه به قلم عشق مي‌ورزند. اواخر سال 60 وارد تجارتخانه‌اي با محوريت قلم شدم و پس از آن به مرور پيشرفت كردم تا اينكه با روابطي كه در دنيا به دست آوردم، در حال حاضر تبديل به يكي از واردكنندگان قلم در كشور شده‌ام و اين توانايي را دارم كه به كارخانه‌هاي سازنده دنيا سفارش ساخت بدهم و در موزه‌هاي معتبر دنيا كارهاي خود را در معرض نمايش قرار دهم.

وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر فقط به خاطر علاقه‌اي كه به كشورم دارم و به خاطر شيطنت‌هايي كه از سوي اعراب براي حذف نام «فارس» در دنيا صورت مي‌پذيرد اقدام به توليد قلم «خليج فارس» كرده‌ام، اگر كوزه‌گر بودم حتماً كوزه خليج فارس را مي‌ساختم، ساخت قلم «خليج فارس» براي ما به مراتب سخت‌تر از توليد قلم «منشور كوروش» بوده است چون اين قلم براي اينكه در دسترس تمام مردم براي تبليغ بيشتر نام «خليج فارس» قرار گيرد بايد قلم ارزاني مي‌بود به همين دليل بايد به كارخانه سازنده سفارش بيشتري داده مي‌شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر