کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۰, یکشنبه

کمک یک وسیله کامپیوتری جدید به کاهش وزن

پژوهش جدید دانشمندان بریتانیایی نشان می‌دهد یک وسیله کامپیوتری می تواند با برقراری پیوند بین سرعت و میزان خوردن به کاهش وزن کودکان و نوجوانان کمک کند.
محققان دریافتند که این وسیله یا مقیاس کامپیوتری می‌تواند با نمایش چگونگی سرعت خوردن کودکان دارای وزن بالا به آن‌ها کمک کند تا وزن خود را کاهش دهند.
این وسیله که «ماندومتر» نامیده می‌شود و اولین بار در انستیتوی کارولینسکا در استکهلم سوئد ساخته‌شده است به گونه‌ای تنظیم شده که با فراهم کردن پسخوراند واقعی زمانی در هنگام خوردن افراد، میزان خوردن آن‌ها را نشان می‌دهد و امکان مقایسه آن با میزان ایده‌آل را فراهم می‌کند.
هدف از ساخت و کاربرد ماندومتر این است که به افراد دارای وزن بالا آموزش داده‌شود چگونه کندتر و در نتیجه کمتر بخورند.
محققان در بیمارستان سلطنتی کودکان بریستول و دانشگاه بریستول به سرپرستی پروفسور جولیان هامیلتون شیلد این ابزار جدید را در برنامه کنترل‌شده‌ای مورد آزمایش قراردادند.
106 کودک چاق بین 9 تا 17 ساله به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به نیمی از آن‌ها این وسیله داده شد. همه شرکت‌کنندگان مطالعه تشویق شدند تا روزانه حداقل یک ساعت ورزش کنند و رژیم غذایی متعادلی داشته باشند.
آزمودنی‌ها در طی زمان تحقیق به طور منظم زیر نظر پژوهشگران بودند و از طریق تلفن مورد تشویق و حمایت قرار می‌گرفتند.
پس از یک سال کسانی که از این وسیله استفاده کرده‌بودند در مقایسه با گروه دیگر نمره چربی بدنی پایین‌تر و شاخص توده بدنی (1) کمتری را نشان دادند. هم‌چنین استفاده‌کنندگان این ابزار مقدار کمتری غذا در هر نوبت مصرف کردند و خوردن آن‌ها از کسانی که این ابزار را استفاده نکرده بودند کندتر بود. به طوری که در گروه آزمایش، سرعت خوردن 11 درصد کاهش یافت در حالی‌که در گروهی که ماندومتر را به‌کار نبرده بودند تنها 4 درصد کاهش پیداکرد. سطح کلسترول خوب هم به طور قابل توجهی در گروه استفاده‌کننده ماندومتر افزایش یافته بود.
یک مطالعه پیگیری که پس از شش ماه روی آزمودنی‌ها انجام شد نشان داد که پیشرفت افراد در کاهش وزن هم‌چنان پایدار باقی مانده‌است.
محققان براین باورند که «درمان ماندومتر» با تمرکز بر سرعت خوردن و میزان غذای مصرفی می‌تواند یک راه درمانی سودمند درکنار امکانات دیگر در دسترس برای درمان چاقی نوجوانان محسوب شود بدون این‌که تحت درمان دارویی قرار گیرند.
هامیلتون- شیلد و همکارانش این درمان را مستلزم مطالعات بیشتر بعدی می‌دانند اما می‌گویند بازآموزی رفتار خوردن و تقویت احساس سیری از طریق این ابزار کامپیوتری می‌تواند به کاهش وزن نوجوانان چاق کمک کند.
چاقی کودکان و نوجوانان یک مشکل بزرگ در مقیاس جهانی است و شواهد اندکی مبنی بر اثرگذاری کامل یک برنامه درمانی خاص وجود دارد. این برنامه درمانی با استفاده از یک ابزار کامپیوتری امکان استفاده از شیوه‌ای علمی را فراهم می‌کند که فرد دارای وزن بالا تحت آموزش انفرادی در جهت تغییر رفتار خوردن خود و بازآموزی توجه به نشانه های سیری گام برمی‌دارد.
یکی از برجستگی‌های این مطالعه آن است که پس از یک دوره 6 ماهه، نتایج سودمند حاصل از مداخله درمانی هم‌چنان پایدار باقی مانده است، امری که یکی از چالش‌های بزرگ برنامه‌های مبارزه با چاقی و افزایش وزن محسوب می‌شود.
(1) شاخص توده بدنی: اندازه‌ای است که با توجه به نسبت وزن به قد به‌دست می‌آید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر