کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۵, جمعه

فرستاده رده پایین چین در مذاکرات با ایران

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که چین نماینده رده پایین‌تری را به نشست گروه 1+5 در مورد برنامه هسته‌ای ایران در روز شنبه، 16 ژانویه، می‌فرستد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دراین مورد گفت: مطلع شده‌ایم که چین نماینده رده پایین‌تری را به این نشست می‌فرستد. این نشست فارغ از این‌که نماینده چین چه فردی باشد، سازنده خواهد بود.

براساس گزارش واشنگتن پست، دیپلمات‌ها گفته‌اند که انگیزه چین را در این مورد نمی‌دانند اما حدس می‌زنند که پکن با این کار، مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نشان می‌دهد.

یک دیپلمات سازمان ملل که نامش فاش نشده، گفته که پکن ترجیح می‌دهد در ماه ژانویه که ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، به دلیل داشتن روابط دوجانبه با ایران، اقدامی نکند که خشم تهران را برانگیزد.

برخی نیز گفته‌اند که این تصمیم چین به دلیل نارضایتی پکن از فروش سلاح‌های آمریکایی به تایوان است.

قرار است آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان که اعضای گروه 1+5 هستند، مدیران سیاسی وزارت خارجه خود را به نشست روز شنبه بفرستند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفته بود که شش کشور عضو گروه 1+5 در پایان این هفته در نیویورک تشکیل جلسه خواهند داد و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی خواهند کرد.

آمریکا و کشورهای غربی گروه 1+5 بیم دارند که ایران درحال ساخت مواد تشکیل‌دهنده سلاح‌های هسته‌ای تحت پوشش برنامه غنی‌سازی اورانیوم است اما جمهوری اسلامی اعلام کرده که هدف از برنامه هسته‌ای تامین انرژی هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی است.

واشنگتن و سه عضو اروپایی گروه 1+5 تلاش کرده‌اند که چین و روسیه را متقاعد کنند تا از تردید نسبت به تحریم ایران دست بردارند.

هفته گذشته سفیر چین در سازمان ملل موضع پکن درمورد این‌که تحریم ایران زودهنگام است را مورد تاکید قرارداد و اعلام کرد که دیپلماسی هنوز نقش مهمی در کشاندن تهران به پای میز مذاکره دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درمورد موضع چین نسبت به تحریم ایران، گفت که آمریکا تلاش می‌کند تا چین و دیگر کشورها را متقاعد کند که شرایط اضطراری کنونی مستلزم گفت‌وگوهای بیشتر است که چین هم از آن حمایت می‌کند و هم نیازمند فشارهای بیشتر است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه بیل برنز، مدیر امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا، از روز چهارشنبه به مسکو رفته است تا درمورد نشست گروه 1+5 با مقام‌های روسی رایزنی کند.

این خبر که چین برخلاف دیگر اعضای گروه 1+5 مدیر سیاسی وزارت خارجه خود را به نشست این گروه نمی‌فرستد، پس از آن اعلام شد که شرکت بزرگ آمریکایی «گوگل» اعلام کرد که این شرکت هدف حملات سایبری گسترده ازسوی چین قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر