کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

رونمایی از موشک‌های جدید در دهه فجر

چند پروژه موشكی و دفاعی در سالگرد انقلاب اسلامی، 12 تا 22 بهمن، توسط نيروهای مسلح كشور رونمایی خواهد شد.

سرتیپ مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز سه‌شنبه ششم بهمن در یک نشست مطبوعاتی این خبر را اعلام کرد.

جزایری به جزئیات بیشتر این پروژه‌های موشکی و دفاعی اشاره نکرد اما رضا تقی‌پور، وزیر اطلاعات و فن‌آوری هفته پیش گفت که در روز 14 بهمن از سه ماهواره «طلوع»، «مصباح» و «یا مهدی» رونمایی خواهد شد.

تقی‌پور اعلام کرد که در روز ملی فضا، 14 بهمن، از این سه ماهواره که دارای کاربرد مخابراتی هستند، رونمایی خواهد شد.

پیش‌تر سیدمهدی فرحی، رییس سازمان صنایع هوا فضا، گفته بود که قرار است ماهواره مصباح از سوی سازمان هوا فضا از طریق کشور ایتالیا در سال 90 پرتاب شود.

به گفته فرحی، ناحیه سرویس‌دهی ماهواره مصباح ایران است و دارای قابلیت رویت و سرویس‌دهی در اروپا و آمریکا است.

سال گذشته به مناسبت سی‌امین سالگرد انقلاب، سازمان صنایع هوا فضای ماهواره «امید» را برای مدت ۵۰ روز به فضا فرستاد، که این اقدام با واکنش اسرائیل و غرب روبه‌رو شد.

واکنش‌های غربی

برخی کشورهای غربی از برنامه‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که برنامه فضایی ایران می‌تواند مقاصد نظامی داشته باشد اما ایران این اتهام‌ها را رد کرده است.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به خبر پرتاب موشک در سالگرد انقلاب اسلامی نوشت: غرب به این مورد مظنون است که ایران مخفیانه تلاش می‌کند بمب اتم بسازد و تکنولوژی به‌کار رفته برای پرتاب موشک می‌تواند به ساخت موشک‌های بالستیک دوربرد منجر شود که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارد.

براساس این گزارش، ایران به‌شدت برنامه موشکی را دنبال کرده و اسرائیل و آمریکا را تهدید کرده است که اگر به سایت‌های هسته‌ای‌اش حمله کنند، موشک‌های ایران پایگاه‌های آمریکا را در منطقه هدف قرار خواهند داد و تنگه هرمز را به روی تردد نفت‌کش‌ها می‌بندد.

ماه گذشته زمانی که خبر پرتاب موشک سجیل-2 اعلام شد، گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که پرتاب این ماهواره‌ها موجب نگرانی شدید جامعه بین‌الملل است و تحریم های شدیدتر علیه ایران را مورد تاکید قرارداد.

مایک همر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که این آزمایش موشکی ادعاهای ایران درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای را زیر سوال می‌برد و اراده بین‌المللی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران را تقویت می‌کند.

خبرهای خوش هسته‌ای

در کنار پرتاب ماهواره و افتتاح پروژه‌های موشکی در نیمه دوم بهمن ماه، محمود احمدی‌نژاد هم اعلام کرد که خبرهای خوش هسته‌ای را به‌زودی اعلام خواهد کرد.

رییس دولت دهم روز یکشنبه 4 بهمن درمورد سوخت اورانیوم غنی‌شده 20 درصد به خبرنگاران گفت که اخباری از پیشرفت‌های علمی کشور را در دهه فجر در اختیار ملت قرار خواهد داد.

احمدی‌نژاد تاکید کرد «این خبر آن قدر شیرین است که همه ملت و نیز ملت‌های آزاده جهان را خوشحال می‌کند» اما جزئیات بیشتری در این مورد اعلام نکرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر