کانون ایرانیان

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

وعده هاشمی رفسنجانی به افشاگری درباره یزدی

اکبرهاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز سه‌شنبه ۶ بهمن در دیدار گروهی از استادان علوم سیاسی دانشگاه‌های قم به انتقادهای اخیر محمد یزدی پاسخ داد و گفت مطالبی را درمورد وی اعلام خواهد کرد.

رفسنجانی در مورد سخنان اخير يزدی گفت: همان‌گونه كه قبلا هم گفتم جوابم تا كنون به سخنان توام با عصبانيت و غرض‌آلود ايشان سلام بوده است، ولی با صحبت‌های ديروز ايشان و اطلاعات رسيده، اين بار بوی توطئه به مشام می‌رسد.

رییس خبرگان رهبری اعلام کرد که قصد دارد درباره «مسائل» یزدی در زمان آیت‌الله خمینی، بنیانگزار جمهوری اسلامی، و در جلسه انتخاب رهبری بعد از درگذشت آیت‌الله خمینی و در قوه قضاييه به‌صورت كتبی مطالبی را گوشزد کند.

این منتقد دولت در پاسخ به پرسش يكي از حاضران درباره آنچه «علت حملات و تخريب عليه وی توسط برخی اشخاص از جمله يزدی خوانده شد»، گفت: مهم‌ترين دليل اين حملات، مواضع اينجانب درباره لزوم رعايت حقوق مردم و همچنين دفاع از شخص رهبری و پرهيز از افراط بر اساس عقيده و اعتقاد قلبی‌ام است.

محمد یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، روز دوشنبه گفت: رهبری بارها و بارها بر خودداری خواص از دو پهلو حرف زدن تاکید کرده‌اند و ایشان در سخنان خود بارها خواسته‌اند که هاشمی به آغوش نظام بازگردد، ولی هاشمی با موضع‌گیری‌های خود هر روز از نظام دورتر می‌شود.

یزدی همچنین هاشمی رفسنجانی را متهم به «جسارت» و «توهین» به آیت‌الله خامنه‌ای کرد. او با نقل جمله‌ای از هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه «رهبری را فرد اصلح برای حل مشکلات می‌دانم»، او را به توهین به رهبری متهم کرد.

اما رفسنجانی در سخنان روز سه‌شنبه «اصل ولايت فقيه را محور جمهوری اسلامی» دانست و گفت: اگر ولايت و جايگاه رهبری آسيب ببيند نمی‌توان آينده خوبی برای كشور متصور بود.

یزدی از سال 68 به مدت هشت سال رییس قوه قضاییه بوده است و از روحانیون تندرو محافظه‌کار در کشور به‌شمار می‌رود.

این چندمین بار است که در ماه‌های اخیر رفسنجانی مورد انتقادات تند یزدی قرار گرفته است.

اختلاف میان اعضای خبرگان رهبری

اتهام‌زنی برخی از اعضای خبرگان رهبری به رفسنجانی و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری درپی رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری تشدید شده است.

یزدی با انتقاد از موضع هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات، معترضان به نتیجه انتخابات را «سران فتنه» نام برده و هشدار داده بود: نظام با هیچ‌کس شوخی ندارد و هر کس در برابر آن بایستد عقب‌زده می‌شود.

این در شرایطی است که رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان، در نخستین روز اجلاس ششم دوره چهارم خبرگان در 31 شهریور، گفت که گروهی از افراد «خیر» در حال تنظیم راه‌کارهایی با محوریت سخنان رهبری برای خروج از بحران هستند.

چند روز پس از اجلاس سالانه خبرگان، یزدی، دبیر کنونی مجلس خبرگان رهبری که در این اجلاس دو روزه شرکت نکرده بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد اما رفسنجانی با استعفای وی مخالفت کرد.

وظیفه قانونی خبرگان انتخاب رهبر در صورت درگذشت یا از کارافتادگی رهبر جمهوری اسلامی و نظارت بر عملکرد رهبری است.

مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در 22 مرداد امسال با نوشتن نامه‌ای به رییس خبرگان، رهبر را مسئول اوضاع کنونی کشور دانستند و خواستار «بررسی‌های قانونی وفق اصل 111 قانون اساسی» کشور شدند.

اصل 111 قانون اساسی تصریح می‌کند: هر گاه‏ رهبر از انجام‏ وظایف‏ قانونی‏ خود ناتوان‏ شود، یا فاقد یکی‏ از شرایط مذکور در اصول‏ پنجم‏ و یکصد و نهم‏ گردد، یا معلوم‏ شود از آغاز فاقد بعضی‏ از شرایط بوده‏ است‏، از مقام‏ خود بر کنار خواهد شد. تشخیص‏ این‏ امر به‏ عهده‏ خبرگان‏ در اصل‏ یک‌صد و هشتم‏ است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر