کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

پارازیت و مرز سلامت با سیاست

وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در بازدید از مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه تهران در برابر این پرسش خبرگزاری ایلنا که از آثار زیانبار پارازیت بر تندرستی شهروندان چیست پاسخ دادند که اثر سوئی از پارازیت در انسان ثابت نشده است.

این اظهارنظر که در صفحه اول روزنامه مردم سالاری دوشنبه 88/10/21 و نیز در سایر رسانه ها بازتاب یافت خلاف اظهارنظری بود که پیش از این رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره آثار سو» پارازیت بر سلامت شهروندان که خستگی، گیجی و اختلالات اعصاب و روان از جمله آنها بود ابراز داشته بود که آن نیز در رسانه ها به طور گسترده ای انعکاس یافت. همچنین پس از آن رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در پانزدهمین کنگره سالیانه باروری و ناباوری به صراحت اعلام کرد که ارسال امواج ماهواره ای، به افزایش مبتلایان به ناباروری منجر می شود.

آنچه که مسلم و مبرهن است اگر پارازیت اثر سو» ثابت شده‌ای بر هیچ یک از اعضا و جوارح انسان نداشته باشد دم گرم مسیحا هم نیست.

این امواج اخلال کننده رادیو فرکانس منتشره در فضای محیط زیست شهروندان همچون آلودگی هوا و آلودگی صوتی است و در شرایطی که از احتمال بروز تومور مغزی با تلفن همراه در پژوهش های علمی سخن می رود نمی توان از کنار این امواج اخلال کننده بی اعتنا گذشت.

وزیر محترم بهداشت در ادامه مصاحبه خود از باورها و پندارهای عامه که در افواه جاریست یاد می کند تا اصل قضیه را به سوال و چالش بکشاند!

ایشان رابطه صدور پارازیت را با سقط جنین که هفتاد درصد منشا توارثی دارد مردود بر می شمارد و استدلال می کند که اگر شخصی مبتلا به دیابت شود باید بروز دیابت را در وی به امواج پارازیت نسبت داد؟

این روزها در کلینیک های ما مراجعان مبتلا به سرگیجه به طور آشکاری تزاید یافته اند. آمارهای مقایسه ای که اینجانب در کلینیک های تخصصی تهیه دیده ام مصداق بارزی بر این مدعاست. مراکز آزمایش ها و امتحانات دستگاه دهلیزی از انبوه مراجعین اشباع شده است. بعضی از این بیماران به کلینیک های اعصاب و روان، یا به پزشکان عمومی مراجعه می کنند و بعضی ها هم که اشکال خفیفی از گیجی و عدم تعادل دارند امکان دارد به پزشک مراجعه نکنند و شهر پر از آدم های گیج است. من افرادی را دیده ام که سینه دیوار را گرفته اند تا از تلوتلو خوردنشان جلوگیری کنند و به مرکز درمانی مراجعه نکرده اند.

این کاملا درست است که ما حق نداریم همه گیری سرگیجه را به امواج رادیو فرکانس منتشر در هوا نسبت دهیم بدون آنکه مدرک محکمه پسند علمی ارائه کنیم. به عنوان مثال ممکن است ما با یک همه گیری ویروس ناشناخته ای سروکار داشته باشیم که موجب التهاب دستگاه دهلیزی یا عصب دهلیزی گوش داخلی شده و به سرگیجه انجامیده باشد یا به فکر عوامل دیگری باشیم. اما این حق بر ما محفوظ خواهد ماند که در بررسی علت، در پی جمیع عوامل مظنون بگردیم از جمله امواج رادیویی و پارازیت ها که در هوا پراکنده شده اند.

در اینجا قصد آن نداریم که با استعمال کلمه پارازیت وارد حریم سیاست شویم بلکه می خواهیم وضع آن را در حوزه سلا مت که خود را متولی و قیم آن می دانیم روشن کنیم. مرز سلا مت از سیاست کاملا جداست، هرگز بنای آن نداریم که با اتهام «پارازیت» راه را برای تبلیغات بیگانگان باز گذاریم بلکه آنچه افکار مارا مغشوش می کند آنست که مبادا در کنار حربه ای که به قصد خنثی کردن سخن پراکنی های امواج بیگانه می آید با به خطر انداختن تندرستی شهروندان آب بر آسیاب همان تبلیغات بیگانه بریزیم و به جای آنکه باری از دوش امنیت و مصلحت مدیریت جامعه برداریم باری بر آن بیفزائیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر