کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۱۵, سه‌شنبه

سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران لغو شد


سفر یک هیات پارلمانی اروپا به ایران یک بار دیگر بنا به درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران لغو شده است.
باربارا لخ بیلر، رییس هیات پارلمانی اروپا در بخش روابط با ایران اعلام کرد که به تاخیر انداختن این سفر یک فرصت از دست رفته برای بحث در مورد مسایل حقوق بشر در ایران است.
سفر این هیات پارلمانی اروپا به ایران برای روزهای هفتم تا یازدهم ژانویه امسال (۱۷ تا ۲۱ دی) برنامه‌ریزی شده بود.
این نماینده حزب سبزهای آلمان اعلام کرد که این سومین بار در ماه‌های اخیر است که ایران این هیات پارلمانی اروپا را دعوت کرده و سپس دیدار این هیات را به تعویق انداخته است.
خانم بیلر تاکید کرد که وی و ۱۰ نفر دیگر از نمایندگان اروپایی قصد داشتند با نمایندگان مجلس ایران و شخصیت‌های مخالف دیدار کنند و درمورد موضوعاتی مانند مجازات اعدام، حقوق زنان، انرژی و اقتصاد گفت‌وگو کنند.
این نماینده پارلمان آلمان اعلام کرد که اعضای گروه‌های حقوق مدنی ایران از وی خواسته‌اند با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، پی‌گیر سفر به ایران باشد.
برخی از نمایندگان کنگره آمریکا دو هفته پیش با فرستادن نامه‌ای برای رییس پارلمان اروپا، هشدار داده بودند در شرایطی که آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان بر ایران فشار وارد می‌کنند تا گفت وگوها درمورد آینده برنامه هسته‌ای را شروع کند، این سفر می‌تواند پیام اشتباهی را برای ایران به همراه داشته باشد.
در تماس وال استریت ژورنال با سفارت ایران در آلمان، سخنگوی سفارت ایران در برلین از اظهارنظر درمورد علت تعویق سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران خودداری کرد.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز ۱۴ دی اعلام کرد که سفر این هیات اروپایی به زمان دیگری موکول شده است.
کرت لشنر، معاون رییس هیات پارلمانی اروپا گفت که اعضای این هیات درمورد سفر به ایران در زمان درگیری میان معترضان مخالف دولت و نیروهای امنیتی ایران بحث و تبادل نظر داشته‌اند.
مخالفت با سفر سناتور کری
هم‌زمان با اعلام خبر لغو سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران، اعلام شده که مقام‌های ایران با سفر جان کری، سناتور دموکرات آمریکایی به ایران مخالفت کرده‌اند.
حسین ابراهیمی، ریيس كميته روابط خارجي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، اعلام کرد که اعضای این کمیته پس از انجام بررسی‌ها، با سفر جان کری به ایران مخالفت کرده‌اند.
در واکنش به سفر جان کری به ایران، علی لاریجانی، رییس مجلس، هفته پیش سیاست آمریکا نسبت به ایران را «دوگانه و فریب‌کارانه» خواند و اعلام کرد که آمریکا بهتر است به جای فرستادن یک نماینده به ایران، سیاست‌های خود را نسبت به ایران تغییر دهد.
سخنگوی دفتر جان کری گفته است که وی هیچ برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارد.
دولت اوباما از زمان روی کار آمدن درصدد بهبود روابط با ایران بوده است، تلاشی که به گفته تحلیلگران تحت تاثیر ناآرامی‌های داخل ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور موفق نبوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر