کانون ایرانیان

۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

سه بانک خصوصی ونزوئلا مصادره شد

نهاد ناظر بر بانک های ونزوئلا روز دوشنبه، با اشاره به برخی تخلفات، دستور مصادره سه بانک خصوصی دیگر را صادر کرد.

تصمیم دولت ونزوئلا برای در اختیار گرفتن کنترل بانک های کوچک اینور یونیون بانکو کامرشال InverUnion Banco Commercial ، بانکو دل سول Banco Del Sol و می کاسا Mi Casa چند هفته پس از ان صورت می گیرد که دولت هوگو چاوز رئیس جمهور این کشور مدیریت هشت بانک خصوصی و شرکت کارگزاری دیگر را به اتهام نقض قوانین بانکدای، در اختیار گرفت.

سودبان Sudeban که نهاد دولتی ناظر بر فعالیتهای بانکی در ونزوئلا است، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد مصادره این بانک ها از انجایی ضرورت پیدا کرده است که مشکلات اداری و مدیریتی جدی این بانک ها، مشکل نقدینگی به وجود اورده است که به این بانک ها اجازه نمی دهد به مسئولیت های کوتاه مدت خود عمل کنند.

براساس این بیانیه، بیش از نود و پنج درصد سپرده های بیش از صد و شصت و پنج هزار مشتری این سه بانک تا سقف حدود چهارده هزار دلار تضمین می شود.

سودبان می افزاید هدف از این اقدامات تازه، حفاظت از حقوق و سپرده های مشتریان بانک است و نظام مالی کشور را تقویت می کند.

خوزه گوئرا Jose Guerra یک مقام سابق بانک مرکزی ونزوئلا که رشته اقتصاد در دانشگاه مرکزی ونزوئلا تدریس می کند، اعلام کرد معتقد است مقامات دولت به این علت دست به چنین کاری زدند که متوجه شدند نظام مالی این کشور ضعیف تر از انچه که فکر می کردند، است.

وی پیش بینی کرد با توجه به ضعیف شدن اقتصاد ونزوئلا، احتمال می رود مشکلات بانکی این کشور اندکی به وخامت بگراید.

در بحبوحه اسیب دیدن صنعت نفت ونزوئلا به علت کاهش تولید و کاهش بهای جهانی نفت خام، رشد اقتصادی این کشور سال گذشته دو و نه دهم درصد کاهش یافت و اقتصاد این کشور وارد نخستین رکود خود از سال دو هزار و سه تاکنون شد.

گوئرا می افزاید سرمایه این سه بانک ونزوئلایی کمتر از یک درصد سرمایه بانک های این کشور را شامل می شود.

دولت چاوز بین ماه نوامبر و دسامبر، کنترل هشت بانک را در اختیار گرفت.

چاوز به دنبال نقش بیشتر دولت در بخش بانکداری این کشور است و رئیس جمهور سوسیالیست ونزوئلا وعده داده است جلوی سلطه بانک های خصوصی این کشور را بگیرد.

دولت چاوز ماه گذشته بانکی دولتی جدید تاسیس، سه بانک مصادره شده را ادغام کرد و در حال حاضر کنترل حدود بیست و پنج درصد بانک های ونزوئلا را در اختیار دارد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس از کاراکاس، مقامات ونزوئلایی از ماه نوامبر تاکنون همچنین نه مدیر و سهامدار بانک را دستگیر کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر